26 maja Bollinger Shipyards poinformował, że w stoczni Gulf Island Shipyard w Houma w stanie Luizjana odbyła się uroczystość wodowania prototypowego wielozadaniowego okrętu ratowniczego, przyszłego USNS Navajo (T-ATS 6).
Jak wskazuje wykonawca, wydarzenie miało miejsce 24 maja. Jednocześnie jest to ważne wydarzenie programu, który notuje opóźnienie – uroczyste położenie stępki przyszłego USNS Navajo (T-ATS 6) miało miejsce 30 października 2019 roku. Ówczesny harmonogram zakładał, że prototyp trafi do linii w 2021 roku.
Program budowy okrętów ratowniczych typu Navajo został zapoczątkowany przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych w 2017 roku. W marcu 2018 roku podpisano umowę ze stocznią Gulf Island Shipyard w Houma w stanie Luizjana (obejmowała ona prototyp z opcją na siedem jednostek seryjnych). Ogółem powyższa stocznia zawarła umowy na budowę trzech pierwszych okrętów tego typu. W związku z przejęciem Gulf Island Shipyard przez Bollinger Shipyards, kolejne dwa okręty (z opcji) zostały zamówione w tym przedsiębiorstwie. Niestety, opóźnienia w budowie powodują, że Departament Obrony zaczął poszukiwać alternatywnych wykonawców. W marcu 2021 roku odkupił prawa do dokumentacji technicznej okrętów (13,1 mln USD, licencja ważna przez 20 lat). Zaowocowało to podpisaniem kontraktów z konkurencyjną Austal USA (dotychczas zamówiono cztery jednostki z opcją na piątą). Cięcie blach przeznaczonych do budowy T-ATS 11 (pierwszy z nich) zapoczątkowano w lipcu 2022 roku.
Co ciekawe, plany US Navy z 2017 roku zakładały budowę jedynie ośmiu jednostek do zastąpienia w szeregach floty okrętów ratowniczych typu Safeguard (cztery zbudowane w latach 80.) oraz holowników oceanicznych typu Powhatan (zbudowane w drugiej połowie lat 70.). Obecnie zakontraktowano już budowę dziewięciu Navajo, a opcjonalnie jest jeszcze możliwość zwiększenia o jeden.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu