Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Fregata Nieustraszymyj wróciła do służby po dziewięciu latach remontu

Fregata Nieustraszymyj na próbach poremontowych. Fot „Jantar”

18 kwietnia stocznia „Jantar” przekazała Flocie Bałtyckiej Federacji Rosyjskiej fregatę Nieustraszymyj. Okręt spędził w tym zakładzie dziewięć lat, w trakcie których przeszedł remont dokowy i modernizację.

Nieustraszymyj, formalnie klasyfikowany jako dozorowiec (storożewoj korabl’) jest pierwszą jednostkę projektu 11540 Jastrieb. Choć w połowie lat 80. rozpoczęto ich budowę seryjną, ze względu na rozpad ZSRR i kryzys finansowy nowego państwa, udało się z bólach ukończyć jeszcze tylko jeden okręt tego typu – Jarosława Mudrego.

Nieustraszymyj rozpoczął służbę w 1993 roku – 24 stycznia świętował 30-lecie służby. Zbudowało go to samo przedsiębiorstwo, które teraz go wyremontowało – AO Stocznia Bałtycka „Jantar” w Kaliningradzie. Remont rozpoczął się w styczniu 2014 roku. Długi czas, jaki trwał, był efektem problemów z finansowaniem,technicznych, ale też sankcji ukraińskich, nałożonych na Rosję po aneksji Krymu w 2014 roku. Z ich powodu wystąpił problem z serwisem i remontem siłowni turbogazowej, składającej się z silników i mechanizmów produkcji firmy „Zorja-Maszprojekt” z Mikołajowa.

Określenie „modernizacja” jest mocno przesadzone, ponieważ prace w zasadzie dotyczyły napraw istniejącego wyposażenia oraz przywrócenia im pierwotnego stanu technicznego. Niektóre wymieniono na produkcji rosyjskiej (generatory spalinowo-elektryczne i turbiny mocy szczytowej). Wśród nowych urządzeń można wskazać między innymi radar nawigacyjny, sprzęt łączności i nowy, cyfrowy system zarządzania walką. Zmodernizowano też radar dozoru powietrznego Friegat.

Powrót okrętu do służby planowany był na listopad 2017 roku, później przesunięto go na 2019, a następnie na 2020 rok. Dopiero 10 sierpnia 2021 roku rozpoczęto poremontowe próby na uwięzi. 29 grudnia 2021 roku oficjalnie ogłoszono, że modernizacja „storożewika” została zakończona i miał on wrócić do służby w marcu 2022 roku, po zakończeniu prób odbiorczych. Latem 2022 roku, po nieudanych testach naprawionej siłowni, okręt wrócił do stoczni. Przejęcie okrętu od „Jantara” poprzedziły próby zdawczo-odbiorcze, w toku których sprawdzono działanie: urządzeń nawigacyjnych, radiolokacyjnych i kierowania ogniem, systemu artyleryjskiego AK-100, systemu rakiet przeciwlotniczych Kinżał, urządzeń kontroli siłowni, kontroli uszkodzeń, środków ochrony radiologicznej, chemicznej i biologicznej oraz urządzeń łączności.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc