25 stycznia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z Sallyport Global Holdings w sprawie kontynuacji realizacji usług wsparcia eksploatacji wielozadaniowych samolotów bojowych F-16C/D Fighting Falcon w Iraku.
Umowa ma wartość 235,6 mln USD, a przy wykorzystaniu opcji może wzrosnąć do 360,8 mln USD. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie, które w całości pochodzi z Iraku. Pośrednictwo Departamentu Obrony to wynik zastosowania procedury FMS. Specjaliści amerykańscy mają realizować, przez dwanaście miesięcy, usługi związane ze wsparciem funkcjonowania bazy lotniczej Martyr BG Ali Flaih ze szczególnym uwzględnieniem programu wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D FIghting Falcon.
Irackie lotnictwo wojskowe, dysponujące 34 samolotami Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon, jest mocno uzależnione od wsparcia firm amerykańskich. Było to mocno zauważalne w 2020 roku, kiedy po pogorszeniu stosunków na linii Bagdad – Waszyngton i wycofaniu amerykańskich specjalistów gotowość operacyjna irackich F-16C/D Fighting Falcon zaczęła systematycznie spadać. Według prasy irackiej, w I kwartale 2020 roku gotowych było około 20 maszyn, a później liczba spadła do około 5. Amerykanie powrócili do Balad we wrześniu 2020 roku, co skutkowało rosnącą aktywnością irackich F-16C/D Fighting Falcon. Łącznie Irak, poprzez dwie umowy zawarte zgodnie z procedurą FMS, zamówił 36 wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon Block 52+ Advanced, które zostały dostarczone w latach 2014-17. Dwa z nich zostały utracone w katastrofach na terenie Stanów Zjednoczonych w czasie szkolenia irackich pilotów. Zgodnie z deklaracjami politycznymi z 2010 roku, docelowe zapotrzebowanie opiewało na 96 egzemplarzy.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu