Rok 2023 dla flotylli okrętów podwodnych (La Flotilla de Submarinos) Hiszpańskiej Marynarki Wojennej (Armada Española) zaczął się dobrze. Po ponad trzech latach ponownie ma ona dwa operacyjne okręty podwodne.
Styczeń to pierwszy miesiąc od ponad trzech lat kiedy w operacyjnej służbie znajdują się wszystkie posiadane przez Hiszpanię okręty podwodne tj. Galerna (S 71) i Tramontana (S 74) należące do typu S-70, będącego licencyjnym francuskim typem Agosta.
Oba zbudowane zostały w należącej do koncernu Empresa Nacional Bazán (obecnie Navantia) stocznie w Kartagenie i przekazane odbiorcy w latach 80., przy czym S 71 w 1983 a S 74 w 1985 roku. W związku ze znaczącymi opóźnieniami w budowie okrętów nowej generacji typu S-80A podjęto decyzję o remoncie połączonym z modernizacją pierwszego z wymienionych, a także przeglądzie i remoncie drugiego.
Galerna trafiła do stoczni w grudniu 2017 roku i spędził tam ponad 5 lat. Próby postoczniowe rozpoczęto w lipcu 2022 roku, a do służby powróciła 27 października. Była to już piąta modernizacja tego okrętu, która umożliwi jego służbę do 2027-2028 roku, a jej koszt zamknął się kwotą 43,2 mln EUR. Podczas pobytu w doku zdemontowano, sprawdzono (wymieniono w razie potrzeby) i zamontowano ponad 15 tys. elementów (w tym wszystkie wyrzutnie torpedowe), dokonano szczegółowej inspekcji kadłubów sztywnego i lekkiego, a także sprawdzono wyposażenie niemożliwe do demontażu. Tramontana z kolei przez ostatnie cztery miesiące przechodziła planowany remont i obsługę.
Początkowo seria okrętów podwodnych typu Agosta liczyła cztery jednostki, z których Siroco (S 72) został wycofany ze służby 29 czerwca 2012 roku i pocięty na złom, podczas gdy Mistral (S 73) opuścił banderę 10 czerwca 2020 roku. W obu przypadkach głównym powodem były cięcia budżetowe i brak możliwości utrzymania w aktywnej służbie całej czwórki. Środki autoryzowane na modernizację Mistrala w wysokości ponad 40 mln EUR zostały ostatecznie przekierowane na przyspieszenie prac nad pierwszą jednostka typu S-80A. Zanim obie te jednostki zezłomowano wymontowano elementy w dobrym stanie technicznym, które wykorzystane zostaną już zostały już wykorzystane na dwóch pozostających w służbie Agostach.
Okręty podwodne opisanego typu charakteryzują się wypornością pełną 1490 ton na powierzchni i 1750 ton w położeniu podwodnym, przy wymiarach 67,9 x 6,8 x 5,4 m. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych o mocy po 2648 kW oraz jednego elektrycznego o mocy 2574 kW. Prędkość maksymalna na powierzchni to 12 węzłów, a pod wodą 20,5. Przy prędkości 9 węzłów okręty te mogą przebyć do 9000 Mm. Uzbrojenie stanowią cztery dziobowe wyrzutnie torped z zapasem 16 pocisków. Okręty te mogą bezpiecznie operować na głębokości do 300 m. Załogę stanowi 41 osób w tym 5 oficerów.
W stoczni w Kartagenie trwają także prace przy czterech wspomnianych już okrętach podwodnych nowej generacji typu S-80A. Prototypowy Isaac Peral (S 81) 23 grudnia został ponownie zwodowany po ponad pięciu miesiącach pobytu w doku. Wkrótce rozpocznie się ostatni etap prób zdawczo–odbiorczych przed przekazaniem okrętu siłom morskim, co ma nastąpić jeszcze w tym roku. Z hali produkcyjnej wytoczone zostały także pierwsze sekcje kadłuba sztywnego przyszłego Narciso Monturiol (S 82), które budowę zainicjowano w 2007 roku. Stępki Cosme Garcia (S 83) i Mateo García de los Reyes (S 84) zostały położone odpowiednio w 2009 i 2010 roku. Docelowo wg zmodyfikowanego i obowiązującego obecnie harmonogramu wszystkie okręty typu S-80A mają być w służbie do 2028 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Kiedy u nas będą okręty podwodne?... Może zamiast dużej Orki pomostowy rekin tak jak to robi Rumunia buduje mniejsze jednostki poniżej artykuł: https://newsweek.ro/investigatii/exclusiv-de-unde-ne-vin-mini-submarinele