9 grudnia Ministerstwo Obrony Japonii ogłosiło, że kołowy transporter opancerzony Patria AMV XP 8×8 został wybrany w ramach programu WAPC (Wheeled Armored Personnel Carrier), jako nowy wóz tej klasy dla Japońskich Lądowych Sił Samoobrony.
Pojazd został oceniony wyżej od konkurencyjnego japońskiego pojazdu Mitsubishi Heavy Industries MAV (Mobile Armored Vehicle, pol. mobilny pojazd opancerzony, powstał na bazie wozu wsparcia ogniowego Typ 16 MCV) w ramach testów porównawczych. Konstrukcja fińskiej firmy została oceniona wyżej pod względem podstawowych osiągów, a ponadto oferta Patrii okazała się lepsza pod względem kosztów zakupu i wsparcia eksploatacji. Według japońskich mediów, we wniosku finansowym na rok podatkowy 2023 przewidziano środki na zakup 29 nowych wozów. Docelowo pojazdy będą produkowane w Japonii na podstawie licencji.
Według komunikatu Patria Oyj, wkład w lokalną gospodarkę i rozwój kompetencji technicznych ma być „solidny”, aby zabezpieczyć dostawy dla Japońskich Lądowych Sił Samoobrony oraz serwis pojazdów w Japonii. Patria Oyj nie podaje, która firma ma być wiodącym partnerem przemysłowym podczas produkcji i wsparcia eksplotacji AMV XP w Japonii. Japońska spółka-córka, Patria Japan Ltd., będzie zapewne reprezentować fiński podmiot podczas negocjacji kontraktowych, które mają zacząć się „niezwłocznie”. Atutem Finów ma być bogate doświadczenie w organizacji produkcji licencyjnej transporterów opancerzonych rodziny AMV we współpracy z zagranicznymi kooperantami. Dla firmy ma to być również okazja do dalszego rozwoju współpracy z Japonią i jej przemysłem, która z czasem może obejmować szereg rozwiązań technicznych oraz usług.
Janne Räkköläinen, wiceprezes Patria Oyj ds. obszaru rynku globalnego, powiedział, że „wybór pojazdu Patria AMV XP i sprawdzonego modelu przekazywania licencji to doskonały dowód na to, że Patria może dostarczać najnowsze rozwiązania i zapewniać lokalne bezpieczeństwo dostaw”. Wybór Tokio ma być ponadto dowodem na „doskonałe osiągi, jak mobilność i ochrona w ramach różnych zadań, w tym związanych z zarządzaniem kryzysowym”.
Nowe kołowe transportery opancerzone zastąpią wysłużone, choć bynajmniej niestare, transportery Komatsu Typ 96. Co ciekawe, ich producent wycofał się z działań na rynku pojazdów wojskowych po porażce podczas budowy prototypu, który miał brać udział właśnie w postępowaniu WAPC. Japońscy decydenci zrezygnowali również z unifikacji floty pojazdów kołowych ‒ pokonany MHI MAV dzielił wiele wspólnych zespołów z wozem wsparcia bojowego Typ 16, który od kilku lat jest dostarczany do jednostek.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu