16 listopada Ministerstwo Finansów Indonezji poinformowało o zatwierdzeniu wniosku resortu obrony tego kraju w sprawie zaciągnięcia zagranicznych kredytów pozwalających na zakup wielozadaniowych samolotów bojowych produkcji francuskiej.
Zgodnie z upublicznionymi informacjami mowa o kwocie do 3,9 mld USD. Fundusze mają pochodzić z trzech osobnych źródeł, a w całości pozwolą na sfinansowanie zakupu partii samolotów Dassault Mirage 2000-5 pochodzących z nadwyżek sprzętowych Kataru oraz drugiej transzy fabrycznie nowych Dassault Rafale.
W przypadku Mirage 2000-5 mowa o dwunastu maszynach, które miałyby kosztować Dżakartę około 735 mln USD. Katar wycofał samoloty tego typu w latach 2017-18. Mają pozwolić na przejściowe wzmocnienie potencjału operacyjnego Sił Powietrznych Indonezji do czasu wdrożenia do służby odpowiedniej liczby nowych maszyn bojowych z Francji bądź Stanów Zjednoczonych. Nie można wykluczyć, że mają zastąpić w linii planowane do wycofania Su-27 oraz Su-30. Pozostałe fundusze mają pozwolić na zakup drugiej transzy Rafale – w tym przypadku mowa o kolejnych dwunastu do osiemnastu szutk. We wrześniu Dżakarta przelała na konto koncernu Dassault zaliczkę pozwalającą na uruchomienie produkcji sześciu pierwszych Rafale, które zakontraktowano w lutym. Docelowo Indonezja zadeklarowała zamówienie do 42 samolotów tego typu.
Uzyskanie zgody na kredytowy zakup francuskich maszyn bojowych powoduje, że uwaga będzie zwrócona teraz na drugi projekt modernizacji lotnictwa indonezyjskiego – zamówienie do 36 Boeing F-15EX Eagle II. Nadal kluczowym problemem są finanse, jak ujawniły media w Indonezji, rząd w Dżakarcie zarezerwował na 24 maszyny budżet 3,3 mld USD. W związku z wysoką wyceną amerykańską, sięgającą do 13,9 mld USD. Także w tym przypadku umowa ma zostać sfinansowana poprzez kredyt – rozważane są dwie opcje: rządowy kredyt Stanów Zjednoczonych bądź linię kredytową zapewinioną przez Ministerstwo Finansów Indonezji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu