8 listopada korporacja Textron poinformowała, że w zakładach Textron Aviation Defense w Wichita w stanie Kansas odbyła się uroczystość dostawy pierwszego turbośmigłowego samolotu szkolno-treningowego Beechcraft T-6C Texan II przeznaczonego dla Sił Powietrznych Tunezji.
Łacznie, poprzez procedurę FMS, Tunezja zamówiła osiem samolotów tego typu, które pozwolą na rozbudowę potencjału szkolenia pilotów. Do końca roku amerykański producent planuje dostawę drugie egzemplarza, a pozostałych sześć w przyszłym roku. Szkolenie tunezyjskiego personelu zapoczątkowano w październiku bieżącego roku. Jak wskazuje producent, jest to 1001. egzemplarz dostarczony klientom na całym świecie. Finansowanie produkcji zapoczątkowano w czerwcu 2021 roku, natomiast usługa dostaw oraz wsparcia logistyczno-szkoleniowych ma zostać zrealizowana do końca września 2026 roku.
Rząd Tunezji podpisał międzyrządową umowę ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie zakupu ośmiu samolotów T-6C Texan II w drugiej połowie 2020 roku. Maszyny mają pozwolić na unowocześnienie procesu szkolenia pilotów wojskowych. W powyższej roli zastąpią obecnie eksploatowane samoloty Aero L-39 Albatros, Aermacchi MB-326 oraz SIAI-Marchetti SF.260. W lutym 2020 roku amerykański Departament Stanu poinformował także o zatwierdzeniu wniosku eksportowego, który dotyczy sprzedaży Tunezji czterech turbośmigłowych samolotów bojowych AT-6C Wolverine. Dotychczas brak informacji o podpisaniu umowy LoA w tej sprawie. Władze Tunezji, w najbliższych latach, muszą podjąć decyzję nie tylko dotyczącą modernizacji lotnictwa szkolnego lecz także bojowego. Obecnie trzonem są nieliczne Northrop F-5E/F Tiger II, jednak według części prasy lokalnej, władze podjęły decyzję o zakupie około osiemnastu wielozadaniowych Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu