Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Testy A-10C z szesnastoma bombami GBU-39 SDB

A-10C z dywizjonu testowego 40th FLTS z szesnastoma ćwiczebnymi bombami typu GBU-39 SDB podczas testów; Floryda, Eglin AFB, 9 lutego 2022 r. Fot. USAF

Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) sprawdzają możliwość przenoszenia przez samoloty szturmowe A-10C Thunderbolt II jednocześnie szesnastu kierowanych bomb lotniczych typu GBU-39 SDB.

Próby w powietrzu realizuje dywizjon testowy 40th FLTS, który stacjonuje w bazie lotniczej Eglin AFB na Florydzie. Przystosowanie szturmowców A-10C do przenoszenia większej liczby szybujących bomb kierowanych o małym wagomiarze GBU-39 jest jednym z głównych punktów rozpoczętego w 2019 r. programu modernizacji floty A-10C nazwanego „Common Fleet Initiative” (CFI). Obecnie samoloty szturmowe A-10C mogą przenosić na czterech belkach po jednej bombie GBU-39. Dzięki zastosowaniu adapterów typu BRU-61/A pojedynczy A-10C będzie mógł przenosić po cztery bomby GBU-39 na każdym z czterech pylonów. Z opublikowanych zdjęć wynika, że chodzi o dwie belki podkadłubowe (nr 5 i 7) oraz dwie podskrzydłowe (nr 4 i 8). Są to cztery z pięciu pylonów, które znajdują się pomiędzy gondolami podwozia głównego A-10C.


Dzięki programowi CFI samoloty A-10C mają mieć możliwość pozostania w służbie przynajmniej do roku 2035. Program ruszył tuż po tym jak zakończono pierwszy etap programu instalacji skrzydeł o grubszym poszyciu. Objął on 173 egzemplarze A-10C. Wymiana skrzydeł w pozostałych 112 egzemplarzach zaplanowana w ramach programu ATACK (A-10 Thunderbolt Advanced-Wing Continuation Kit) czeka jeszcze na realizację. Obok bomb SDB, program CFI ma objąć m.in. modernizację wyświetlaczy nahełmowych typu Thales Visionix Scorpion HMDS, instalację centralnego, kolorowego wyświetlacza wielofunkcyjnego (MCD) typu HRDS (High Resolution Display System) w kokpicie oraz instalację taktycznego łącza transmisji danych typu Link-16. Użytkowane od 2012 r. wyświetlacze Scorpion zostaną wyposażone m.in. w hybrydowe, optyczne czujniki śledzące ruch głowy pilota typu HObIT (Hybrid Optical-based Inertial Tracker). Zastąpią one dotychczasowe czujniki magnetyczne. Centralny wyświetlacz wielofunkcyjny HRDS zastąpi w kokpicie A-10C tzw. sześciopak, czyli ostatnie wskaźniki analogowe: prędkościomierz, wysokościomierz, koordynator zakrętu (T/S), wariometr (VVI), sztuczny horyzont (ADI) oraz wskaźnik sytuacji poziomej (HSI).

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

One comment on “Testy A-10C z szesnastoma bombami GBU-39 SDB”

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc