Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

155 mm armatohaubica AGM na podwoziu Piranii 10×10 dla Schweizer Armee

Jako następcę M109 KAWEST WE Szwajcaria wybrała awangardowe działo samobieżne ‒ moduł artyleryjski AGM na podwoziu transportera opancerzonego Piranha HMC 10×10. Fot. GDELS

5 listopada Armasuisse (Federalny Urząd Zakupów Obronnych Konfederacji Szwajcarskiej) poinformował o wskazaniu 155 mm armatohaubicy samobieżnej AGM na podwoziu Pirania 10×10 jako następcy dotąd eksploatowanych haubicoarmat M109 KAWEST.

Zgodnie z komunikatem urzędu, w 2025 r. zwróci się on do parlamentu Konfederacji Szwajcarskiej z wnioskiem o zakup nowych armatohaubic samobieżnych, oferowanych przez KNDS Deutschland. Wybór został dokonany po szczegółowej ocenie wyników testów i ofert. Wzięto pod uwagę zarówno cenę oferty, jak i aspekty związane z taktyką, rozwiązaniami technicznymi, logistyką oraz jakością i planowanym rozwojem. Oferta KNDS Deutschland pokonała propozycję BAE Systems Bofors z działem Archer 8×8. Obecnie KNDS Deutschland ma współpracować z Armasuisse nad integracją wskazanego przez stronę szwajcarską systemu zarządzania polem walki z nowym działem.

Wybrane przez Szwajcarów działo samobieżne składa się z dwóch zasadniczych elementów: artyleryjskiego autonomicznego modułu AGM (Artillery Gun Module) i podwozia Piranha HMC (Heavy Mission Carrier). Pierwotnie jako podwozie oferowano wariant czteroosiowy Piranhii IV lub GTK Boxer. AGM to w pełni autonomiczny moduł wieżowy uzbrojony w 155 mm działo o długości lufy 52 kalibry. Zapas amunicji w zmechanizowanym magazynie wynosi do 30 naboi, szybkostrzelność sięga maksymalnie 9 strz./min. Moduł oferuje możliwość prowadzenia ognia bezpośredniego, jak również pośredniego w trybie MRSI (trafienie celu maksymalnie sześcioma pociskami w tym samym momencie). Zakres kątów podniesienia lufy wynosi od -2,5° do 65°. Z kolei Piranha HMC produkowana przez General Dynamics European Land Systems to pojazd w układzie 10×10 o dopuszczalnej masie całkowitej do 40 t i ładowności do 17 t. Pojazd ma cztery osie skrętne (pierwszą, drugą oraz czwartą i piątą). Mimo znacznych rozmiarów (niepodanych niestety przez producenta, ale Piranha V, z którą Piranha HMC jest blisko spokrewniona, ma 8 m długości przy krótszym o jedną oś kadłubie) pojazd ma promień skrętu poniżej 18 m. Piranhę HMC ma cechować wyjątkowa mobilność w trudnym terenie przy zachowaniu zgodności z europejskim prawem drogowym. Transporter może występować w wielu różnych konfiguracjach, wliczając w to pojazd z platformą transportową zamiast przedziału desantowego. Zasadniczo pojazd ma służyć jako wysoce wyspecjalizowany nośnik, nie należy się raczej spodziewać wariantów kołowego bojowego wozu piechoty czy transportera piechoty.

Nowe działo zastąpi stare M109 KAWEST WE (Kampfwertsteigerung, niem. poprawa możliwości bojowych). W ramach modernizacji stare M109A1B  doprowadzono do nowego standardu poprzez m.in. wymianę oryginalnego działa na nowe o długości lufy 47 kalibrów (produkcji RUAG), powiększenie magazynu amunicji, redukcję załogi z 6 do 4 osób, montaż układu nawigacji bezwładnościowej itd. W służbie pozostają 133 działa.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc