30 czerwca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu głównej umowy z Textron Aviation Defense w sprawie realizacji umowy na produkcję i dostawy ośmiu turbośmigłowych samolotów szkolno-treningowych T-6C Texan II, których odbiorcą będzie Tunezja.
Czerwcowa umowa ma wartość 90,7 mln USD i jej finansowanie zostało uruchomione w całości w momencie podpisania. Pośrednictwo Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych wynika z faktu zastosowania procedury FMS. Jednocześnie stanowi drugą fazę realizacji umowy międzyrządowej dotyczącej zamówienia powyższych samolotów – pierwsze fundusze, w kwocie 12,5 mln USD, uruchomiono w czerwcu 2021 roku. Cały program ma wartość 105,5 mln USD i obejmuje dostawę ośmiu samolotów wraz z pakietem części zamiennych, sprzętem naziemnej obsługi technicznej, symulatorami, wsparciem szkolno-logistycznym oraz przebazowaniem do klienta. Umowa ma zostać zrealizowana do końca września 2026 roku.
Rząd Tunezji podpisał międzyrządową umowę ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie zakupu ośmiu samolotów T-6C Texan II w drugiej połowie 2020 roku. Maszyny mają pozwolić na unowocześnienie procesu szkolenia pilotów wojskowych. W powyższej roli zastąpią obecnie eksploatowane samoloty Aero L-39 Albatros, Aermacchi MB-326 oraz SIAI-Marchetti SF.260.
W lutym 2020 roku amerykański Departament Stanu poinformował także o zatwierdzeniu wniosku eksportowego, który dotyczy sprzedaży Tunezji czterech turbośmigłowych samolotów bojowych AT-6C Wolverine. Dotychczas brak informacji o podpisaniu umowy LoA w tej sprawie.
Władze Tunezji, w najbliższych latach, muszą podjąć decyzję nie tylko dotyczącą modernizacji lotnictwa szkolnego lecz także bojowego. Obecnie trzonem są nieliczne Northrop F-5E/F Tiger II, jednak według części prasy lokalnej, władze podjęły decyzję o zakupie około osiemnastu wielozadaniowych Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu