Podczas stambulskiej wystawy SAHA Expo 2024 (22-24 października) indonezyjska spółka PT Pindad i turecka firma FNSS zawarły porozumienie w sprawie opracowania i produkcji gąsienicowego transportera opancerzonego rodziny Kaplan.
Przyszły transporter opancerzony (właściwie platforma wielozadaniowa) ma ważyć ok. 30 ton, przy czym nie podano, czy jest to dopuszczalna masa całkowita, czy masa własna. Co do innych parametrów, podano raczej ogólniki niż konkrety, poza kilkoma wyjątkami.
Pojazd ma być dobrze opancerzony dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań (wliczając w to wysoki poziom ochrony przeciwminowej). Opancerzenie opcjonalnie może być uzupełnione przez aktywny system ochrony. Układ napędowy z silnikiem o dużej mocy i z nowoczesną automatyczną skrzynią przekładniową zapewniać ma wysoką prędkość, na co wpływ (jak również na m.in. komfort jazdy) ma mieć także zaawansowany układ jezdny, oferujący również dobrą przyczepność i redukcję wibracji. Otwarta architektura elektroniczna ma ułatwiać integrację wyposażenia dodatkowego, takiego jak system zarządzania polem walki (BMS) czy system obserwacji dookólnej. Inne wyposażenie ma być raczej standardowe, choć oferując równocześnie wysoki standard: na pokładzie znajdzie się miejsce dla układu klimatyzacji, systemu ochrony przed bronią masowego rażenia, automatycznego systemu przeciwpożarowego itp. Modułowa konstrukcja ma ułatwiać konfigurację pojazdu do pełnienia różnych funkcji, np. wozu rozpoznawczego, dowodzenia, inżynieryjnego, ewakuacji medycznej itp. Przewiduje się też budowę bojowego wozu piechoty poprzez zastosowanie wieży (załogowej lub bezzałogowej) z armatą średniego kalibru. Załoga ma być trzyosobowa, zaś desant dziesięcioosobowy. Dzięki wysokiemu poziomowi unifikacji z innymi pojazdami rodziny Kaplan (np. Kaplan-10, który jest dostarczany armii tureckiej w odmianie przeciwpancernej) możliwe będzie szybkie opracowanie docelowego wariantu nowego pojazdu. Obaj kooperanci mają dostarczyć po jednym pojeździe do testów już w końcu 2026 r.
Pierwszym owocem współpracy obu firm jest czołg lekki Kaplan MT, oznaczony w Indonezji jako Harimau (dawniej także jako Harimau Hitam). Od niedawna czołg jest w służbie w Indonezji, która ma kupić łącznie ok. 400 sztuk. Kaplan MT/Harimau jest też oferowany na rynki trzecie, m.in. do Brazylii, Ghany i Malezji. W przeszłości był oferowany – bez sukcesów – Bangladeszowi i Filipinom, które wybrały rozwiązania innych oferentów, odpowiednio NORINCO (VT-5) i Elbit Systems (Sabrah).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu