16 grudnia, w obecności ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, odbyło się uroczyste przekazanie sześciu wozów dowodzenia Rosomak-WD żołnierzom 9. batalionu dowodzenia 16. Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej z Olsztyna. To już trzecia partia takich pojazdów przekazana Siłom Zbrojnym RP od 2018 r.
Wspomniane pojazdy zostały dostarczone na mocy umowy zawartej 21 grudnia 2020 r. pomiędzy Inspektoratem Uzbrojenia a konsorcjum tworzonym przez, należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, zakłady Rosomak S.A. z Siemianowic Śląskich i Wojskowe Zakłady Łączności nr 2 z Czernicy. Kontrakt dotyczył dostawy ośmiu pojazdów w latach 2021-2022, a jego wartość to 73,7 mln PLN brutto. Sześć miało zostać przebudowanych z transporterów wersji bazowej, zaś dwa (z terminem dostawy w 2022 r.) wyprodukowanych od podstaw. Poza dostawą samych Rosomaków-WD umowa obejmuje pakiety logistyczny i szkoleniowy. W skład pakietu logistycznego wchodzi Grupowy Zestaw Naprawczy (GZN) i Zestaw Części Zamiennych (ZCzZ). Pakiet szkoleniowy obejmuje zaś kompleksowe szkolenie załóg.
Rosomak-WD powstał na bazie tzw. platformy systemowej Rosomak, która po raz pierwszy została wykorzystana w finalnej odmianie wozu ewakuacji medycznej Rosomak-WEM. Różnice dotyczą nieco innego rozmieszczenia otworów i przepustów kablowych. Masa bojowa pojazdu wynosi 24 000 kg i nie jest on przystosowany do pływania ‒ Rosomak-WD nie ma falochronu, a w miejscu pędników śrubowych zabudowano skrzynki na wyposażenie. Załogę pojazdu stanowią trzy osoby: kierowca, dowódca i operator, poza nimi w wozie może pracować do czterech osób funkcyjnych stanowiska dowodzenia.
Rosomak-WD został wyposażony w zespół radiostacji HF i VHF/UHF firmy Harris wraz z osprzętem towarzyszącym, współpracujących z zespołem anten, zapewniających zasięg łączności od kilkunastu (w ruchu) do kilkudziesięciu km z wykorzystaniem radiostacji VHF/UHF i kilkuset km na radiostacji HF, przy odpowiednio dobranych antenach. Dla zakresu VHF/UHF osiągane maksymalne zasięgi łączności są możliwe do uzyskania przy wykorzystaniu anteny na rozsuwanym teleskopowo maszcie o wysokości 15 m ponad poziom gruntu. Poszczególne stanowiska operatorskie są połączone siecią teleinformatyczną i wyposażone w sprzęt przetwarzania danych niejawnych o klauzuli do NATO SECRET. Specjalistyczne oprogramowanie zapewnia działanie wszystkich elementów systemu, a stanowiska można niemal dowolnie skonfigurować. W skład wyposażenia pojazdu wchodzi także radiostacja szerokopasmowa. Zastosowany sprzęt, a także sposób jego montażu i współpracy, zapewnia bezpieczną łączność i przetwarzanie danych o klauzuli do NATO SECRET włącznie w tzw. strefie czerwonej (RED), obejmującej pomieszczenie operatorskie. Oddzielona jest od niej strefa czarna (BLACK), obejmująca stanowiska kierowcy i dowódcy pojazdu, którzy wykorzystują standardową radiostację RRC9311AP nie połączoną z systemem w strefie czerwonej. Sprzęt teleinformatyczny i radiostacje zostały zabudowane przez specjalistów Rosomak S.A., WZŁ nr 2 S.A. i WB Electronics S.A. Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne pozwalają na dołączenie wozów dowodzenia do systemu teleinformatycznego Polish Mission Network 2.0 rozwijanego na stanowiskach dowodzenia. Szczegółowe informacje dotyczące wyposażenia pojazdów pozostają niejawne.
W skład standardowego wyposażenia pojazdów wchodzi także wielozakresowy kamuflaż mobilny Berberys w wersji wiosenno-letniej, maskujący pojazd przed wykryciem metodami wizualnymi oraz za pomocą urządzeń noktowizyjnych, redukujący także sygnaturę termiczną i radiolokacyjną, dostarczany przez Lubawa S.A.
Pierwszych siedem Rosomaków-WD, zamówionych na mocy umowy z 9 marca 2018 r. o wartości niemal 80 mln PLN brutto, zostało dostarczonych 2 października 2018 r. Pułkowi Wsparcia Dowodzenia Dowództwa Wielonarodowej Dywizji Północny-Wschód. Kolejne dwa, zamówione 3 września 2019 r. za 24,7 mln PLN, zostały dostarczone dowództwu 18. Dywizji Zmechanizowanej 2 lipca 2020 r. (szerzej o Rosomakach-WD czytaj w WiT 10/2018).
Ministerstwo Obrony Narodowej planuje kolejne zamówienia na wozy dowodzenia na podwoziu kołowego transportera opancerzonego Rosomak, stąd można oczekiwać zawarcia nowej umowy na ich dostawę w najbliższym czasie, biorąc pod uwagę, że wg odpowiedzi sekretarza stanu w MON Wojciecha Skurkiewicza na interpelację poselską Pawła Bejdy pozyskanie następnych ma nastąpić od 2023 r.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu