26 listopada Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z korporacją Rolls-Royce w sprawie realizacji usługi wsparcia fabrycznego dla silników AE1107C, które stanowią jednostki napędowe samolotów transportowych rodziny Bell/Boeing V-22 Osprey.
Listopadowy kontrakt ma wartość 695,3 mln USD i ma obowiązywać do końca listopada 2026 roku. W momencie podpisania nie uruchomiono finansowania, poszczególne zamówienia będą składane wraz z potrzebami użytkowników – samoloty rodziny V-22 Osprey stanowią wyposażenie Korpusu Piechoty Morskiej (MV-22B), Sił Powietrznych (CV-22) oraz Marynarki Wojennej (CMV-22). Dodatkowo siedemnaście sztuk MV-22B zostało zamówionych przez jedynego odbiorcę eksportowego – Japonię.
Silniki AE1107C zostały zaprojektowane w latach 80. XX wieku na specyficzne potrzeby programu budowy samolotów V-22 Osprey. Produkcja seryjna rozpoczęła się pod koniec 1986 roku – dotychczas dostarczono użytkownikom blisko 1000 sztuk.
Obecne plany zakładają, że samoloty rodziny V-22 Osprey będą eksploatowane przez amerykańskie siły zbrojne przynajmniej do 2070 roku. W tym czasie zaplanowano przynajmniej dwa programy modernizacji – pierwszy projekt ma rozpocząć się w 2026 roku i ma być zrealizowany do 2042 roku. Jego celem jest wymiana przestarzałych komponentów pokładowych, które są już przestarzałe. Drugi projekt ma rozpocząć się około 2036 roku i obejmować wymianę skrzydeł i modyfikację jednostek napędowych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu