Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Bell rozpoczął proces modyfikacji samolotów CV-22 Osprey

18 października Bell Textron poinformował, że do zakładów w Amarillo przyleciał pierwszy egzemplarz samolotu transportowego pionowego startu i lądowania CV-22 Osprey należący do US Air Force. Celem przebazowania do Teksasu jest realizacja programu modyfikacji układu gondoli silników. Fot. Bell Textron

18 października Bell Textron poinformował, że do zakładów w Amarillo przyleciał pierwszy egzemplarz samolotu transportowego pionowego startu i lądowania CV-22 Osprey należący do US Air Force. Celem przebazowania do Teksasu jest realizacja programu modyfikacji układu gondoli silników.

Pierwszy egzemplarz przebazowano do Amarillo 21 września - w ramach umowy, podpisanej w grudniu 2020 roku (mającej wartość 81 mln USD) konsorcjum Bell/Boeing zainstaluje jeden komplet, a dodatkowo wyprodukuje osiem kolejnych. Całość projekt ma zostać zrealizowany do 2025 roku. Program ma związek z chęcią ograniczenia kosztów eksploatacji i długości obsługi - obecnie około 60% czasu obsługi poświęcane jest na gondole silników. Zamówienie ze strony US Air Force jest kontynuacją programu, pierwszy MV-22 Osprey należący do US Marine Corps rozpoczął próby w locie po montażu prototypowego zestawu w kwietniu bieżącego roku.

Dotychczas flota samolotów V-22 Osprey należących do Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych oraz jedynego klienta eksportowego - Sił Samoobrony Japonii - spędziła w powietrzu ponad 600 tys. godzin. Spora część zrealizowano w czasie działań bojowych, m.in. CV-22 Osprey są zaangażowane w liczne operacje specjalne na obszarach walk nieregularnych.

Wieloletnie doświadczenie w eksploatacji i rozwoju konstrukcji samolotów V-22 Osprey zaowocowała nowym projektem – V-280 Valor. Jest on proponowany Departamentowi Obrony Stanów Zjednoczonych w programie FLRAA, który zakłada wybór następcy dla UH-60 Black Hawk w armii amerykańskiej. Co ciekawe, 20 października Bell Textron poinformował, zespół badawczo-doświadczalny V-280 Valor otrzymał nagrodę Jamesa S. McDonnella za doskonałe osiągnięcia w zakresie inżynierii lotniczej. Jest to jedna z najbardziej prestiżowych nagród w świecie inżynierii lotniczej.

Co ważne projekt V-280 Valor jest jednym z dwóch znajdujących się w finale programu FLRAA. W przypadku zwycięstwa Bell Textron ma możliwość wyprodukowania kilkuset egzemplarzy tylko na potrzeby armii Stanów Zjednoczonych. Dodatkowo możliwości konstrukcji budzą zainteresowanie innych rodzajów amerykańskich sił zbrojnych oraz potencjalnych klientów eksportowych. Dzięki zastosowaniu układu samolotu pionowego startu i lądowania V-280 charakteryzuje się wysoką prędkością przelotową oraz zasięgiem. Obok samej sprzedaży Bell Textron poszukuje także partnerów przemysłowych, którzy mogliby dołączyć do programu - może to być okazją dla krajowego (polskiego) sektora lotniczego. Ważnym elementem procedury jest jednak skierowanie do rządu Stanów Zjednoczonych letter of interest  w powyższej sprawie. Pozytywne rozpatrzenie prośby mogłoby uruchomić proces współpracy, który mógłby zostać podparty zakupem na potrzeby Sił Zbrojnych wiropłatów amerykańskiego producenta.

Teldat
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc