18 lutego Zespół Interdyscyplinarny ds. Wozów Bojowych Nowej Generacji (Next Generation Combat Vehicle Cross-Functional Team, NGCV CFT) poinformował o odebraniu pierwszego bezzałogowego pojazdu bojowego Ripsaw M5. Będzie on testowany pod kątem ewentualnego wykorzystania go w programie robotycznego pojazdu bojowego o średniej masie (Robotic Combat Vehicle-Medium, RCV-M).
Program RCV-M jest realizowany w ramach koncepcji „bezzałogowego skrzydłowego”. RCV-M ma być uzbrojony w armatę średniego kalibru, przeciwpancerne pociski kierowane i ewentualnie uzbrojenie o specjalnym przeznaczeniu (moździerz 81 mm, amunicja krążąca itd.). Ma służyć do wspierania ogniem swoich większych załogowych (opcjonalnie załogowych) towarzyszy: bojowego wozu piechoty OMFV i czołgu podstawowego OMT. Będzie również służył do realizacji zadań związanych z prowadzeniem rozpoznania. Oprócz niego Wojska Lądowe Stanów Zjednoczonych Ameryki planują pozyskać dwa inne RCV: RCV-L (lekki – do zadań przede wszystkim rozpoznawczych) i RCV-H (ciężki, do realizacji wsparcia ogniowego: wiadomo na razie o wariantach uzbrojonych w 120 mm armatę czołgową i moździerz tego samego kalibru, zapewne identyczny ze wskazanym w ramach programu FIFT.
Ripsaw M5 to pojazd bezzałogowy, opracowany i oferowany wspólnie przez koncern Textron oraz firmy Howe&Howe i FLIR Systems. Pierwszy raz został zaprezentowany podczas wystawy AUSA Annual Meeting&Exhibition 2019. Producenci deklarują, że rozwiązania są w pełni skalowalne, dzięki czemu Ripsaw M5 może być oferowany w ramach RCV-M (wymiary 594,4×266,7×151,1 cm, masa bojowa 10,5 tony, ładowność 3,629 t, prędkość do 64 km/h), jak i RCV-L (wymiary 475×243,8×151,1 cm, masa bojowa 7,5 t, ładowność 1,361 t, prędkość do 72,5 km/h). Napęd pojazdu stanowi układ hybrydowy. Modułowa architektura konstrukcji umożliwia dużą dowolność w zakresie konfigurowania jej do wykonywania różnych zadań.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu