26 kwietnia w należącej do chińskiej Korporacji Stoczniowej CSIC (China Shipbuilding Industry Corporation) stoczni WSIG (Wuchang Shipbuilding Industry Group) w bazie morskiej Shuangliu w Wuhan odbyła się uroczystość wodowania prototypowego, konwencjonalnego okrętu podwodnego Hangor zbudowanego dla sił morskich Pakistanu (Pākistān Bahrí'a).
Okręty podwodne typu Hangor to eksportowa odmiana chińskich spalinowo–elektrycznych jednostek typu 041 Yuan. Islamabad zamówił łącznie osiem okrętów tego typu, a stosowną umowę, opiewającą na kwotę ok. 4 mld USD, podpisano w lipcu 2015 roku (negocjacje pomiędzy Pakistanem a Chinami z kolei trwały już od 2011 roku). Zgodnie z podpisanym kontraktem pierwsze cztery jednostki zbudowane zostaną we wspomnianej już stoczni CSIC w Wuhan, podczas gdy kolejne cztery powstaną już w kraju zamawiającego w stoczni KS&EW (Karachi Shipyard & Engineering Works Limited) w Karaczi. Jest to możliwe dzięki transferowi technologii i niezbędnego know-how przez Państwo Środka, efekty tej części umowy zauważone zostały już w 2015 roku, kiedy to na zdjęciach satelitarnych stwierdzono znaczące inwestycje w KS&EW, w tym m.in: nową halę przystosowaną do budowy dwóch okrętów jednocześnie, nowe nabrzeża wyposażeniowe, a także suchy dok o wymiarach 126x32 m, z podnośnikiem Syncrolift o nośności 7881 ton.
Budowę pierwszego okrętu w Karaczi, dla którego wybrano nazwę Tasnim, rozpoczęto 24 grudnia 2022 roku. 14 lutego bieżącego roku w tej samej stoczni położono stępkę drugiego okrętu, którego nazwy jeszcze nie ujawniono.
Okręty typu Yuan/Hangor legitymują się wypornością w położeniu podwodnym 2800 ton przy wymiarach 76,0 x 8,4 x 6,2 m. Jednostki te mają otrzymać także napęd niezależny od dostępu powietrza (AIP) wykorzystujący siniki systemu Stirlinga, brak jednak wiarygodnych informacji na ten temat. Maksymalna prędkość w położeniu podwodnym oscylować ma w granicach 20 węzłów. Uzbrojenie stanowić będzie sześć dziobowych wyrzutni torped kal. 533,4 mm, z których wystrzeliwane będą mogły być torpedy ciężkie, najprawdopodobniej typu Yu-6, a także pociski przeciwokrętowe krajowego typu Babur-3 lub chińskie YJ-82. Warto wspomnieć że dla Pākistān Bahrí'a obie wybrane nazwy nie są przypadkowe i mają wyjątkowe znaczenie symboliczne. PNS Hangor (S 131) typu Daphné (w służbie 1970 – 2006, obecnie okręt muzeum w Karaczi) był bowiem pierwszym okrętem podwodnym na świecie, który po zakończeniu II wojny światowej zatopił okręt nawodny przeciwnika. Ofiarą była storpedowana 9 grudnia 1970 roku, podczas trzeciej wojny indyjsko-pakistańskiej, fregata Khukri (F 149) brytyjskiego typu Blackwood (typ 14). Notabene Khukri to także jedyny okręt hinduski, który został utracony w wyniku działań wojennych. Pakistańskim okrętem w chwili tego zwycięstwa dowodził kmdr Ahmad Tasnim. Oficer ten odszedł ze służby w 1994 roku ze stanowiska dowódcy Sił Morskich w randze wiceadmirała. Obecnie flotylla okrętów podwodnych Pākistān Bahrí'a składa się z pięciu pełnomorskich jednostek, w tym trzech typu Agosta 90B (wyporność w położeniu podwodnym 2050 ton, w służbie od 1999 roku) oraz dwóch typu Agosta 70 (wyporność w położeniu podwodnym 1760 ton, w służbie od 1979 roku). Uzupełniają je trzy miniaturowe okręty podwodne typu Cosmos (oficjalnie Cos.Mo.S MG-110, włoskiego projektu, wyporność w położeniu podwodnym 110 ton). Cztery okręty zbudowane w Chinach mają zostać przekazane odbiorcy już w przyszłym roku, podczas gdy produkowane lokalnie bandery podniosą najprawdopodobniej dopiero w 2028 roku. Dodatkowo w październiku 2020 roku ówczesny dowódca Sił Morskich poinformował, że Pakistan otrzyma bezpłatnie jeden okręt typu 039A do celów szkoleniowych dla przyszłych załóg Hangorów.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu