4 maja media południowoamerykańskie poinformowały, że rząd Kolumbii na czas nieokreślony wstrzymał procedurę zakupu nowych odrzutowych samolotów wielozadaniowych, które miałyby zastąpić obecnie eksploatowane IAI Kfir.
Powodem tego kroku są czynniki budżetowe. Kolumbia, podobnie jak inne państwa regionu, boryka się z problemami finansowymi – obecnie główny wysiłek jest skierowany na walkę z pandemią COVID-19.
Kolumbia jest jednym z ostatnich państw, które eksploatują izraelskie samoloty bojowe IAI Kfir. Obecnie w linii znajduje się około 23 egzemplarzy, w tym dwa dwumiejscowe. Dostawą nowych maszyn zainteresowane są Stany Zjednoczone, Szwecja i Hiszpania. Waszyngton oferuje fabrycznie nowe Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon Block 70/72 lub używane, pochodzące z nadwyżek sprzętowych USAF. W przypadku państw europejskich mowa o fabrycznie nowych bądź używanych Saab JAS-39 Gripen i Eurofighter (wyłącznie używane). Wcześniej zainteresowanie przetargiem wyrażał także Izrael, jednak po amerykańskiej interwencji w Chorwacji (gdzie weto Waszyngtonu uniemożliwiło sprzedaż używanych F-16C/D Barak) władze zrezygnowały z oferowania używanych samolotów rodziny F-16 Fighting Falcon.
Ze względów operacyjnych Kolumbia potrzebuje około 24 nowych samolotów bojowych. Rząd szacuje, że taki zakup pochłonie kwotę do 1,6 mld USD. Atutem oferty amerykańskiej był fakt możliwości wykorzystania w finansowaniu środków pomocy wojskowej FMF, która corocznie trafia do Kolumbii. Pomimo tego braki budżetowe powodują, że cała procedura zostaje wstrzymana.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu