15 stycznia w Stoczni Marynarki w Mumbaju, w obecności wysokich urzędników z premierem Shri Narendra Modi na czele, odbyła się uroczystość podniesienia bander na trzech okrętach, przeznaczonych dla Marynarki Wojennej Republiki Indii.
Była to pierwsza tego rodzaju ceremonia w historii sił morskich Indii. Do służby przyjęto: niszczyciel INS Surat, fregatę INS Nilgiri i okręt podwodny z napędem konwencjonalnym INS Vaghsheer. Wszystkie te jednostki zbudowała stocznia Mazagon Dock Shipbuilders Limited (MDL) w Mumbaju.
Niszczyciel INS Surat (D 69) jest czwartą i ostatnią jednostką projektu 15B, znanego od prototypu także jako typ Visakhapatnam. Jego stępkę położono 7 listopada 2019 roku. Okręty tego typu mają długość 163 m, szerokość 17,5 m, zanurzenie 6,5 m i wyporność pełną 8100 ton. Ich napęd składa się z dwóch zespołów turbin gazowych M-35E ukraińskiego producenta Zorja-Maszprojekt. Każdy składa się z pary silników turbinowych DT-59 i przekładni redukcyjnej RG-54. Okręty osiągają prędkość 30 węzłów.
Zasadniczym systemem obserwacji technicznej i kierowania uzbrojeniem rakietowym jest wielofunkcyjna stacja radiolokacyjna IAI Elta EL/M-2248 MF-STAR.
Uzbrojenie obejmuje: 76 mm armatę automatyczną Bharat Heavy Electricals Limited (licencja Leonardo Super Rapido), cztery 30 mm armaty AK-630M, wyrzutnie pionowe pocisków przeciwlotniczych IAI Barak 8 (4×8), wyrzutnie pionowe pocisków przeciwokrętowych Brahmos Aerospace PJ-10 BrahMos (2×8), wyrzutnie Larsen & Toubro ITTL 533 mm do torped ciężkich i dwie wyrzutnie rakietowych bomb głębinowych IRL, dwa śmigłowce pokładowe w hangarach.
Fregata INS Nilgiri (F 33) to z kolei okręt otwierający najnowszą serię indyjskich jednostek tej klasy. Budowę rozpoczęto 17 lutego 2017 roku, stępkę fregaty położono 28 grudnia 2017, zaś została ona zwodowana 28 września 2019 roku.
Zaprojektowane w Indiach jednostki tego typu są dalszym rozwinięciem poprzedniego projektu 17 Shivalik. Wypierają 6670 ton przy wymiarach 149×17,8×5,22 m. Napęd stanowią dwie turbiny gazowe General Electric LM2500 i dwa silniki wysokoprężne MAN 12V28//33D STC, zapewniające prędkość 28 węzłów. Fregaty typu 17A będą uzbrojone m.in.: w system obrony powietrznej IAI/DRDO Barak 8 (4×8), pociski manewrujące BAL BrahMos, 76 mm armatę Leonardo Super Rapido Strales (produkowana na licencji lokalnie), dwie 30 mm armaty AK-630M, dwie wyrzutnie rakietowych bomb głębinowych DRDO ER-ASR (RBU-6000), dwie potrójne wyrzutnie ITTL torpedciężkich Varunastra, cztery wyrzutnie celów pozornych Kavach i dwie pułapek przeciwtorpedowych Maareech, dwa śmigłowce HAL Dhruv. Fregatę wyposażono w system radiolokacyjny IAI Elta EL/M-2248 MF-STAR, radar Indra Lanza-N, sonar BEL HUMSA-NG, system walki elektronicznej DRDO Shakti, system zarządzania walką CMS-17A.
INS Surat i INS Nilgiri producent przekazał marynarce wojennej 20 grudnia minionego roku.
Natomiast INS Vagsheer (S 26) jest szóstym, a zarazem ostatnim okrętem projektu 75 (od pierwszego w serii typ znany jako jako Kalvari, eksportowa odmiana francuskiego Scorpène). MDL przekazała go flocie 9 stycznia, o czym informowaliśmy niedawno.
Warto dodać, że zupełnie niedawno, w Kaliningradzie, podniesiono banderę na fregacie INS Tushil, rosyjskiego projektu 11356M.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu