27 lutego spółka BAE Systems zawarła kontrakt na remont niszczyciela rakietowego USS Nitze (DDG 94) typu Arleigh Burke Flight IIA.
Koszt realizacji postanowień zawartych w podpisanej umowie oszacowano na 145 mln USD, z opcją zwiększenia do 161 mln USD jeśli wykorzystane zostaną wszystkie jej klauzule. Całość niezbędnych prac, określanych w Stanach Zjednoczonych jako Depot Maintenance Period (DMP), zrealizuje należąca do BAE Systems stocznia remontowa w Norfolk (BAE Systems Norfolk Ship Repairs). Ich zakres jest dość szeroki i obejmuje m.in. wejście na dok oraz czyszczenie, przegląd i konserwację części dennej okrętu, remont pomieszczeń mieszkalnych wszystkich członków załogi, a także - co najważniejsze -modernizację systemu dowodzenia walką AEGIS. Prace na pokładzie DDG 94 rozpocząć się mają w lipcu bieżącego roku, jednak nie podano jeszcze jak długo potrwają.
USS Nitze jest 44. jednostką niezwykle udanego i żywotnego typu Arleigh Burke, a 16 zbudowaną wg zmodyfikowanego projektu, znanego jako Flight IIA. Zamówienie na jego budowę złożono 6 marca 1998 roku, stępkę w stoczni Bath Iron Works w Bath w stanie Maine położono 20 września 2002 roku, a wodowanie odbyło się 3 kwietnia 2004 roku. Banderę podniesiono z kolei 5 marca 2005 roku.
Okręty w odmianie Flight IIA legitymują się wypornością pełną 9238 ton oraz wymiarami 155,4x20,4x9,3 m. Ich uzbrojenie stanowi m.in.: 12 ośmiokomorowych modułów VLS Mk41 Mod 15 do pocisków przeciwlotniczych RIM-156A, 161, 162, 174, rakietotorped RUM-139VLA i manewrujących BGM-109. Do zwalczania okrętów podwodnych wykorzystać można z kolei dwie potrójne wyrzutnie Mk 32 Mod 15 kal. 324 mm dla torped lekkich Raytheon Mk 46 Mod 5 lub Mk 50. Uzbrojenie artyleryjskie składa się z 127 mm armaty BAE Systems Mk 45 Mod 4, sześciolufowego zestawu Mk 15 Phalanx Block 1B kal. 20 oraz dwóch zdalnie sterowanych stanowisk uzbrojenia Mk 38 Mod 2 z armatami kal. 25 mm. Napęd skonfigurowany w układzie COGAG składa się z czterech turbin gazowych General Electric LM 2500-30 o mocy po 25 060 kW, które poprzez dwie przekładnie zbiorczo-redukcyjne obracają dwiema śrubami o skoku zmiennym i średnicy 5,18 m. Umożliwia to uzyskanie prędkości przekraczającej 30 węzłów. Zapas paliwa wynoszący 1300 ton umożliwia przebycie 4400 Mm przy prędkości ekonomicznej 20 węzłów. Załoga składa się z 315 osób (22 oficerów i 293 podoficerów i marynarzy) oraz 21 osób załogi lotniczej (6 oficerów i 15 podoficerów i marynarzy. Autonomiczność bez uzupełniania zapasów na morzu wynosi 45 dni.
Nitze jest jednym z sześciu okrętów tego typu, które US Navy zdecydowała się przebudować do roli okrętu-matki dla zdalnie sterowanego pojazdu przeciwminowego Lockheed Martin Naval Electronics and Surveillance Systems - Undersea Systems AN/WLD-1 wyposażonego w sonar holowany AN/AQS-20. Program ten anulowano w marcu 2016 r. po wyprodukowaniu zaledwie 10 takich pojazdów, a pamiątką pozostałą na okręcie jest zabudowany na prawej burcie na wysokości rufowego komina hangar AN/WLD-1.
Warto wspomnieć, że BAE Systems realizuje już DMP na dwóch innych okrętach tego typu. W należącym do koncernu zakładzie w San Diego (BAE Systems San Diego Ship Repairs) od kwietnia 2022 roku przebywa USS Mustin (DDG 89, wersja Flight IIA). W jego przypadku umowa opiewała na kwotę 95,2 mln USD, a zakończenie prac przewidywane jest na listopad tego roku. W stoczni remontowej BAE Systems Jacksonville Ship Repair w Jacksonville na Florydzie od stycznia bieżącego roku realizowany jest z kolei remont USS Lassen (DDG 82, wersja Flight IIA). Całkowity koszt DMP oszacowano w jego przypadku na 137,9 mln USD a do linii powrócić ma w kwietniu 2024 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu