12 października prawdopodobnie ostatni „rejs” odbył eks-okręt hydrograficzny Marynarki Wojennej ORP Kopernik, który przez ostatnie lata służył w Gdańsku jako stacjonarny hulk wykorzystywany do szkolenia operatorów Gromu i innych jednostek specjalnych w fizycznym zwalczaniu terrorystów na pokładach jednostek pływających.
Tego dnia pchacze Nosorożec G-01 i Nosorożec G-02 przeholowały kadłub Kopernika z Nabrzeżu Pokoju w Basenie Westerplatte do zlokalizowanego w tym samym porcie Nabrzeża Trawlerowego należącego do Stoczni Gdańskiej Sp. z o.o., gdzie prawdopodobnie będzie on złomowany. Wydarzenie te jest kolejnym kamieniem milowym w realizowanym obecnie procesie wymiany jednostek pływających służących do szkolenia polskich komandosów w zakresie fizycznego zwalczania terrorystów w warunkach morskich.
Dotychczas funkcję tą pełnił właśnie Kopernik, przy pomocy którego prowadzone były praktyczne ćwiczenia z zakresu abordażu zarówno z pokładu łodzi jak i śmigłowców oraz prowadzenia działań w ciasnych pomieszczeniach i korytarzach okrętowych. Nie oddawał on jednak realizmu działań na morzu, w tym przede wszystkim związanych z ruchem abordażowej jednostki pływającej. Jego funkcje przejmie należący w przeszłości do Urzędu Morskiego w Gdyni s/v Zodiak, który właśnie rozpoczyna służbę jako „mobilny” obiekt szkoleniowy Wojsk Specjalnych. Jednostka ta jest znana polskim komandosom, ponieważ w przeszłości wielokrotnie uczestniczyła w ćwiczeniach jednostek specjalnych, które „odbijały ją z rąk terrorystów” zarówno w porcie jak i na morzu.
ORP Kopernik (261) był jednym z 32 okrętów hydrograficzny projektu 861 Moma zbudowanych przez Stocznię Północną w Gdańsku. Poza polskim okrętem w latach 1967-1976 gdańska stocznia przekazała 29 jednostek marynarce wojennej Związku Radzieckiego oraz po jednej flocie Bułgarii i Jugosławii. Kopernik został zbudowany jako 20 okręt serii, jego budowę rozpoczęto 13 lutego 1970 r., zwodowano 18 września 1970 r., zaś banderę podniesiono na nim 20 lutego 1971 r. Jako jeden z niewielu polskich okrętów z tego okresu nie nosił na burcie numeru taktycznego a tylko swoją nazwę.
Jednostka chodząca początkowo w skład Oddziału Zabezpieczenia Hydrograficznego a następnie Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego z Gdyni była bardzo intensywnie wykorzystywana. Możliwe to było między innym dzięki temu, że był on pierwszy duży okręt hydrograficzny dysponujący nieograniczonym zakresem pływania. W czasie 35 lat służby, podczas których przebył łącznie 302 530,8 mil morskich, wypełniał on zarówno zadania hydrograficzne dla Marynarki Wojennej, jak i zadania naukowe dla instytucji państwowych. ORP Kopernik między innymi w roku 1976 i 1978 odbył rejsy na Spitsbergen z ekipą naukową Polskiej Akademii Nauk, a w latach 1979-1980 przewoził pierwszą wyprawę geofizyczną Polskiej Akademii Nauk na Antarktydę. Okręt uczestniczył też w poszukiwaniach złóż ropy naftowej, gazu i rzadkich metali, w tym ostatnim wypadku w 1989 r. odbył 159-dniowy rejs na Pacyfik. Natomiast w ostatnim okresie wykorzystywany był jako okręt-baza dla okrętów podwodnych typu Kobben. Ostatecznie wycofany został ze służby w Marynarce Wojennej 20 maja 2006 r.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Niestety jego recykling pozostawia dużo do życzenia. Gdzie ochrona środowiska ? Co na to Urząd Morski? Balgladesz w Polsce....