26 października Komenda Portu Wojennego Gdynia ogłosiło przetarg na wybór wykonawcy usługi, polegającej na rozbudowie możliwości autonomicznego pojazdu podwodnego niszczyciela min ORP Mewa (603) o funkcjonalność „Pipe tracking”.
Przedmiotem zamówienia jest pozyskanie bezterminowej licencji programowej oraz oprogramowania układowego usługi „Pipe Tracking” przeznaczonej dla pojazdu AUV HUGIN 1000 MR znajdującego się na pokładzie ORP Mewa. Oprogramowanie te musi zapewniać możliwość automatycznego wykrywania i śledzenia w czasie rzeczywistym rurociągu lub innego kabla przesyłowego oraz umożliwiać takie wysterowanie nawigacji pokładowej pojazdu, aby utrzymywał on nakazaną pozycję względem rurociągu/kabla przez cały okres misji.
Oprogramowanie musi zapewniać integrację sensorów zamontowanych na AUV (sonaru z syntetyczną aperturą HiSAS, echosondy wielowiązkowej EM 2040 oraz kamery CathxCam) z systemem nawigacji inercyjnej (INS-DVL), zapewniając możliwości mapowania oraz pełnej inspekcji rurociągów i kabli podwodnych o średnicy powyżej 8 cm (zbieranie dokładnego materiału zdjęciowego i budowę pełnego zobrazowania 3D za pomocą MBES).
Pojazd AUV Hugin będący na wyposażeniu ORP Mewa jest na gwarancji producenta norweskiej firmy Kongsberg Martime AS. W związku z powyższym potencjalny wykonawca musi zapewnić udział gwaranta tak aby pojazd nie utracił gwarancji po instalacji i uruchomieniu oprogramowania „Pipe tracking”.
Obowiązkiem wykonawcy będzie dokonanie instalacji oraz uruchomienia oprogramowania na niszczycielu min ORP Mewa oraz przeszkolenie, zarówno teoretyczne i praktyczne (podczas prób morskich), użytkowników z zakresu obsługi nowych funkcjonalności wynikających z zainstalowania tego oprogramowania. Jedynym kryterium oceny ofert w tym postępowaniu będzie cena, zaś terminy są bardzo krótkie, ponieważ oferty mają być składane do 2 listopada br., natomiast termin realizacji samej usługi określono na 30 listopada 2023 r.
Patrząc na terminy, trudno nie odnieść wrażenia, że kwestie zwiększenia możliwości dozorowania infrastruktury krytycznej przez polskie jednostki przeciwminowe nabrały tempa po niedawnym uszkodzeniu gazociągu Balticconnector i kabla telekomunikacyjnego łączącego Finlandię z Estonią. Jednocześnie budzi się pytanie, dlaczego nie zrobiono tego już po wysadzeniu gazociągów Nord Stream 1 i Nord Stream 2 we wrześniu ubiegłego roku?
Aktualizacja
2 listopada opublikowana została informacja o złożonych w tym postępowaniu ofertach. Jedynym podmiotem zainteresowanym wykonaniem tej usługi jest Escort Sp. z o.o. ze Szczecina. Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ firma ta jest autoryzowanym dystrybutorem produktów norweskiej firmy Kongsberg Maritime z branży morskiej. Oferta szczecińskiego przedsiębiorstwa opiewa na 693 843,00 PLN brutto, podczas gdy zamawiający przewidział na realizację tego zamówienia nieco mniejszą kwotę 630 867,00 PLN brutto. Aktualnie trwa ocena złożonej oferty.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
A teraz niech wypowiedzą się ci fotelowi eksperci którzy twierdzili że niszczyciele min to zbędny wydatek !!!
Tak zwany "przetarg" na super unikalną usługę bez realnego terminu dla jakiegokolwiek innego podmiotu niż zaangażowany od lat. I do wyznaczono na ten cel nieomal dokładnie tyle środków ile chce wykonawca. A nie chodzi o typową usługę jak wywóz śmieci. Teraz zadumamy się chwilę nad ofertą żeby wyglądało, że serio dokonuje się wybór. Ta... Grubo.