27 lipca prezes korporacji Northrop Grumman ogłosiła, w czasie publikacji wyników finansowych za II kwartał bieżącego roku, że powyższy podmiot nie będzie składać oferty w programie budowy wielozadaniowych samolotów bojowych 6. generacji kryjącym się pod kryptonimem NGAD.
Jak wskazała Kathy Warden, Northrop Grumman rezygnuje ze składania oferty ostatecznej jako główny wykonawca. Oczywiście korporacja jest otwarta na współpracę z partnerami jako podwykonawca, jak ma to miejsce m.in. przy realizacji programu Lockheed Martin F-35 Lightning II. Jednym z powodów takiej decyzji jest skoncentrowanie prac nad realizowanymi projektami – przede wszystkim B-21A Raider oraz kontynuacją modernizacji już eksploatowanych B-2A Spirit. Jednocześnie Northrop Grumman przygotowuje się do udziału w innym programie przyszłości, czyli walki o kontrakt na opracowanie wielozadaniowego samolotu bojowego dla lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych, który obecnie kryje się pod tymczasowym oznaczeniem F/A-XX. Jest to spore zaskoczenie, jeśli weźmie się pod uwagę fakt, że Northrop Grumman jest jedną z korporacji mających duże doświadczenia w zakresie projektowania i produkcji zaawansowanych samolotów bojowych.
Decyzja zarządu Northrop Grumman oznacza, że rywalizacja o kontrakt na opracowanie samolotu NGAD rozstrzygnie się najprawdopodobniej pomiędzy korporacją Lockheed Martin oraz koncernem Boeing. Zgodnie z harmonogramem, wybór ma mieć miejsce w 2024 roku.
Program NGAD ma na celu opracowanie rodziny platform latających, które mają zastąpić m.in. obecnie eksploatowane Lockheed Martin F-22A Raptor. Projekt jest obecnie niejawny. Próby rozwiązań technicznych są prowadzone w ośrodkach doświadczalnych Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych, z wykorzystaniem nieokreślonych demonstratorów technologii.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu