26 lipca w stoczni Navantia w San Fernando koło Kadyksu odbyła się ceremonia przekazania Królewskiej Saudyjskiej Marynarce Wojennej korwety Al-Diriyah.
Korweta Al-Diriyah (830) jest drugim z pięciu zamówionych przez Królestwo Arabii Saudyjskiej okrętów, które buduje hiszpańska państwowa grupa stoczniowa Navantia w swoim zakładzie w San Fernando. Umowę na serię jednostek typu Alfa 3000 (w zasadzie fregat lekkich, rozwinięcie modelu Avante 2200, ponad 2500 ton wyporności standardowej) zawarto 12 lipca 2018 roku. Al-Diriyah została dostarczona zamawiającemu trzy lata po rozpoczęciu cięcia stali do jej budowy (maj 2019 roku). Wodowanie okrętu odbyło się w listopadzie 2020 roku.
Jednostki omawianego typu wypierają ponad 2500 ton, przy 104 m długości i 14 m szerokości. Napęd czterema silnikami wysokoprężnymi MTU 12V1163 TB93 zapewnia prędkość około 24 węzłów. Załoga składa się z 92 osób, ale miejsc jest 112. Okręty mają uzbrojenie składające się z: ośmiu przeciwokrętowych pocisków kierowanych MBDA MM40 Exocet Block 3C, wyrzutni pionowej Sylver A50 do 16 pocisków przeciwlotniczych MBDA VL MICA, 76 mm armaty automatycznej Leonardo Oto Melara Super Rapid, 35 mm artyleryjskiego zestawu obrony bezpośredniej Rheinmetall Millennium, dwóch trójrurowych wyrzutni torped kalibru 324 mm, dwóch 20 mm stanowisk Nexter Narwhal, dwóch wyrzutni celów pozornych Lacroix Sylena Mk2 oraz hangaru i lądowiska do wielozadaniowego śmigłowca pokładowego Lockheed Martin MH-60R Seahawk. Zasadniczym systemem obserwacji technicznej jest radar trójwspółrzędny z anteną obrotową AESA Leonardo Kronos Naval.
Na podstawie osobnej umowy z września 2019 roku o wartości 975 mln EUR, Navantia dokonała transferu technologi produkcji CMS i integracji systemów walki. W tym celu lokalna spółka SAMI (Saudi Arabian Military Industries) i Navantia utworzyły joint venture SAMINavantia. Jej pierwszym produktem, powstałym na bazie systemu CMS Catiz w oparciu o transfer wiedzy i technologii (TOKAT) jest Hazem, pierwszy saudyjski system zarządzania walką. Stanie się on standardem dla tamtejszej floty, a jego pozyskanie jest rozważane przez inne floty na Bliskim Wschodzie. Navatia prowadzi rozmowy z Rijadem na temat budowy kolejnej serii większych fregat lekkich o wyporności ok. 4000 ton, które będą pierwszymi, jakie otrzymają pełną wersję Hazema.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu