29 czerwca NATO poinformowało, że sześć państw Sojuszu podpisało porozumienie dotyczące wspólnego opracowania i wdrożenia do służby rodziny samolotów patrolowo-rozpoznawczych bazowania lądowego.
W ceremonii w Brukseli wzięli udział ministrowie obrony Francji, Niemiec, Grecji, Włoch, Hiszpanii oraz Turcji – połączenie prac ma pozwolić na ograniczenie kosztów badawczo-rozwojowych oraz późniejszej eksploatacji. Porozumienie jest także otwarte dla innych członków Sojuszu, część z nich wyraża już obecnie zainteresowanie. Powyższe kraje prowadzą obecnie wstępne prace analityczne związane z przyszłością m.in. następcami dla obecnie eksploatowanych samolotów patrolowych bazowania lądowego.
Wśród potencjalnych opcji stojących przed tymi państwami jest wykorzystanie którejś z już opracowanych platform, a więc turbośmigłowych samolotów Airbus C295 Persuader lub Leonardo ATR-72MPA. Z drugiej strony wspólne prace sześciu państw mogą otworzyć drogę do opracowania nowej konstrukcji na bazie odrzutowego samolotu pasażerskiego Airbus A319, którego płatowce mogłyby pochodzić z rynku wtórnego bądź (wzorem Boeinga i programu P-8 Poseidon) mogłyby powstać jako nowe.
Obecnie powyższe państwa eksploatują różne typy samolotów patrolowo-rozpoznawczych. Francja i Włochy wykorzystują Breguet Atlantique 1 (Włochy) i 2 (Francja), Grecy, Niemcy i Hiszpanie eksploatują Lockheed Martin P-3 Orion, a Turcy obecnie oczkują na pełne wdrożenie CN-235MPA oraz ATR-72MPA.
(ŁP) | Foto: Airbus |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu