Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

MON o modernizacji artylerii

W maju wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz odpowiedział na interpelację poselską wystosowaną do resortu obrony w kwietniu bieżącego roku przez trójkę posłów. Dotyczyła ona kwestii rozwoju programu kołowych armatohaubic Kryl, które w przyszłości mają stanowić jeden z głównych środków ogniowych pododdziałów artylerii Wojska Polskiego.


Według odpowiedzi ministra Skurkiewicza, zakończenie prac projektowych, finansowanych w ramach programu “Dywizjonowy moduł ogniowy 155 mm armatohaubic samobieżnych” przez NCBiR, zaplanowano do końca 2022 roku. Dotychczas z powyższego źródła wykorzystano kwotę około 6,7 mln złotych. Projekt jest związany z obowiązującym Planem Modernziacji Technicznej Wojska Polskiego, w którym zapisano zakup kołowych armatohaubic Kryl. Obecnie program jest realizowany przez konsorcjum krajowych firm sektora obronnego z Hutą Stalowa Wola S.A. na czele.

Kołowe armatohaubice Kryl, które będą drugim filarem artylerii kalibru 155 mm w Wojsku Polskim obok gąsienicowych Krabów, zastąpią w linii obecnie eksploatowane armatohaubice Dana. Według deklaracji wiceministra Skurkiewicza, uzasadniona jest modyfikacja powyższego systemu artyleryjskiego. Zgodnie z odpowiedzią, przedmiotowa modyfikacja ma obejmować głównie aspekty związane z mobilnością, ergonomią oraz zwiększeniem bezpieczeństwa obsługi. Dotychczas nie podjęto jednak decyzji w tej sprawie.

W lutym bieżącego roku Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A. z Grudziądza zaprezentowała pierwszy egzemplarz zmodernizowanej Dany, która otrzymała oznaczenie Dana-M. Pojazd przeszedł, z oceną pozytywną, badania, które otwierają drogę do realizacji prac seryjnych. Zmiany objęły przede wszystkim przebudowę kabiny kierowcy oraz dowódcy (otrzymała cztery duże okna z szybami ze szkła pancernego), zainstalowano trzy kamery umożliwiające obserwację przestrzeni z tyłu i boków pojazdu. Kabina otrzymała nowe siedziska (redukujące skutki wybuchów), układ klimatyzacji i ogrzewania. Zmodyfikowano silnik wysokoprężny Tatra T3-930.52, który otrzymał nowe sprzęgło oraz turbosprężarkę i chłodnicę powietrza doładowującego.

(Łukasz Pacholski) Foto: Łukasz Pacholski
Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc