Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Marinha Portuguesa zrealizowała unikalny patrol

Portugalski okręt podwodny Tridente (S 160) na podejściu do gdyńskiego portu. Fot. Marcin Chała

26 czerwca po 77 dniowym rejsie patrolowym w ramach NATO-wskiej operacji Brilliant Shield, do bazy morskiej Arsenal do Alfeite portugalskich sił morskich (MP, Marinha Portuguesa) w Lizbonie, powrócił okręt podwodny Arpão (S161) typu Tridente (209PN).

Zakończony w tym dniu rejs, zrealizowany przez okręt podwodny z konwencjonalnym spalinowo – elektrycznym napędem wspieranym przez napęd niezależny od dostępu powietrza (AIP, Air Independent Propulsion), był unikalny z dwóch powodów. Pierwszym jest bez wątpienia jego długotrwałość, drugim natomiast rejon przez który przebiegała jego trasa. Arpão jest bowiem jednym z niewielu okrętów tej klasy w historii, który odbył patrol pod pokrywą lodową, czyli rejonem zdominowanym dotychczas przez okręty podwodne o napędzie atomowym. Swój rejs Arpão, pod dowództwem  capitão-de-fragata (pol. kmdr ppor.) Filipe Clemente Taveira Pinto, rozpoczął 3 kwietnia. Pierwszym portem do którego okręt wszedł 26 kwietnia była stolica Grenlandii – Nuuk. 28 kwietnia, eskortowany przez duński okręt patrolowy Ejnar Mikkelsen (P 571) typu Knud Rasmussen, S 161 opuścił port i obrał kurs północ – północny wschód by następnego dnia przekroczyć szerokość geograficzną µ = 66°33′39″N, która uznawana jest za granicę koła podbiegunowego. W tym samym dniu Arpão wykonał pierwsze zanurzenie w tym rejonie, przebywając w zanurzeniu przez okres 39h i 30 min, wynurzając się w obrębie tzw. strefy marginalnej lodu (MIZ, The Marginal Ice Zone), czyli strefy przejściowej pomiędzy akwenem wolnym od lodu a tym, na którym występują kry lodowe. Następnie okręt ponownie się zanurzył udając się pod czapę lodową. Z tego zanurzenia powrócił 3 maja, spędzając pod lodem cztery dni. Okres ten wykorzystano do sprawdzenia działania systemów hydrolokacyjnych (tak aktywnych jak i pasywnych) w tym unikalnym i stosunkowo skomplikowanym dla tych systemów środowisku (pękanie lodu, ruch mas lodowych itp.). Dokonano także pomiarów grubości czapy lodowej oraz napotkanych bloków lodowych, dzięki doposażeniu w pracujący na wysokiej częstotliwości sonar (dostarczony przez hiszpańskie Biuro Hydrograficzne - Instituto Hidrográfico). Pierwszym konwencjonalnym okrętem podwodnym, który zademonstrował możliwość operowania w tym wyjątkowo niekorzystnym dla tej klasy okrętów, środowisku był amerykański USS Boarfish (SS-327) typu Balao i miało to miejsce w 1947 roku.

NRP Arpão (S161) jest drugim okrętem typu Tridente zbudowanym w należącej do koncernu ThyssenKrupp Marine Systems  (tKMS) stoczni Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW) w Kilonii na bazie okrętów typu 214. Stępkę położono w 2005 roku a Marinha Portuguesa przekazano ją 22 grudnia 2010 roku. S 161 legitymuje się wypornością pełną (w położeniu podwodnym) 2020 ton przy wymiarach 67,7 x 6,35 x 6,6 m. Napęd stanowią dwa silniki wysokoprężne MTU 16V396 TB-94 o łącznej mocy 6,24 MW, dwa moduły AIP Siemens-Sinavy BZM-120 (łącznie 240 kW) oraz pojedynczy silnik elektryczny Siemens Permasyn o mocy 2,85 MW. Umożliwia to uzyskanie prędkości maksymalnej 20 węzłów w położeniu podwodnym, 10 węzłów na powierzchni oraz 6 węzłów przy wykorzystaniu AIP. Zapas paliwa umożliwia przebycie odległości 12 000Mm przy prędkości 8 węzłów. Uzbrojenie stanowi osiem dziobowych wyrzutni torpedowych kal. 533,4 mm z zapasem 12 pocisków. Załogę stanowi 33 osoby.

Podlodowa misja Arpão może dać początek częstszej obecności konwencjonalnych okrętów podwodnych z napędem AIP w rejonach arktycznych, których znaczenie w ostatnich latach zdecydowanie wzrosło wraz z topnieniem czap lodowych.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc