6 stycznia korporacja Lockheed Martin poinformowała o podsumowaniu programu F-35 Lightning II w 2024 roku.
Jak wskazał producent, pomimo problemów dotyczących wstrzymania dostaw samolotów przez niemal rok, w 2024 roku odbiorcy odebrali 110 egzemplarzy seryjnych – większość z nich pochodziła z głównej linii montażowej, która mieści się w Fort Worth w stanie Teksas. Wśród nich znalazły się m.in. dwa pierwsze F-35A Husarz, które trafiły do bazy lotniczej Ebbing w stanie Arkansas, gdzie przez najbliższe lata będą służyć do szkolenia i treningu personelu Sił Powietrznych. Dodatkowo zapoczątkowano dostawy maszyn zamówionych przez Belgię. Od lipca linię montażową opuszczają samoloty w standardzie Block 4 TR-3.
Ogółem Lockheed Martin dostarczył już blisko 1100 seryjnych F-35 Lightning II wszystkich wersji, których globalny nalot zbliża się do miliona godzin. Ubiegły rok zakończył się także zwiększeniem liczby państw, które zdecydowały się na zakup samolotów powyższego typu – 20 egzemplarzy zamówiła Grecja, a 32 sztuk Rumunia. Poza tym warto odnotować zapoczątkowanie procesu produkcji pierwszych maszyn przeznaczonych dla Finlandii (kontrakt na 64 sztuk) oraz Republiki Federalnej Niemiec (kontrakt na 35 sztuk).
Poza rosnącą liczbą samolotów oraz użytkowników zauważalnym jest także rozwój operacyjny – F-35C Lightning II przeszły chrzest bojowy podczas nalotów na tereny Jemenu opanowane przez Huti. Dodatkowo Izrael intensywnie używa swoich F-35I do realizacji rosnącej liczby uderzeń lotniczych na obszarze Bliskiego Wschodu oraz Iranu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu