11 stycznia przy nabrzeżu Super Pier 5N, stoczni marynarki wojennej w Norfolk NNSY (należącej do koncernu National Steel and Shipbuilding Company) zacumował lotniskowiec USS George H.W. Bush (CVN 77) typu Nimitz. Celem wizyty jest przeprowadzenie planowanego remontu połączonego z ograniczoną modernizacją tzw. PIA (Planned Incremental Availability).
Przygotowania do przeprowadzenia tych prac rozpoczęto już w sierpniu 2023 roku, a pracowników NNSY wspierali koledzy ze stoczni marynarki wojennej Puget Sound Naval Shipyard and Intermediate Maintenance Facility (PSNS & IMF). Przygotowując plany i zakres prac w ramach PIA nieodzownym elementem jest współpraca ze społecznością zgrupowaną wokół lotniskowców tzw. Carrier Team One (CT-1). Warto wspomnieć w tym miejscu, że prace na pokładzie okrętu rozpoczęto już kilka miesięcy temu i realizowane były przez wydzielone zespoły w trakcie pobytu okrętu w bazie morskiej w Norfolk (przy nabrzeżu Pier 12N) po powrocie z ostatniej kampanii (tj. 28 czerwca ubiegłego roku). W trakcie portowego etapu prac ich zakres oraz przebieg koordynowany był z poziomu centrum operacyjnego zainstalowanego tymczasowo na nabrzeżu OCC (Operations Control Center). Co ciekawe George H.W. Bush jest drugim okrętem, przy którego PIA wykorzystano OCC. Pierwszym był USS Dwight D. Eisenhower’s (CVN 69), który PIA zakończył w 2022 roku. Prace finansowane są w ramach podpisanego w 29 listopada ubiegłego roku, aneksu do umowy (nr N00024-16-C-4306) jaką dowództwo NAVSEA zawarło z koncernem NASSCO w 2016 roku, która obejmowała wszelkie prace realizowane na pokładzie CVN 77 w okresie od lipca 2016 do grudnia 2023 roku (oryginalna wartość kontraktu wynosiła 518,6 mln USD, podczas gdy aneks zwiększył ją o kolejne 27 mln USD).
Zakres prac obejmuje przede wszystkim przegląd i remont najważniejszych systemów ogólnookrętowych, ale także poprawę bezpieczeństwa oraz modyfikację systemów łączności oraz dowodzenia. Zgodnie z przyjętym harmonogramem wszystkie prace na pokładzie mają zakończyć się w lipcu bieżącego roku. George H.W. Bush będąc ostatnim z 10 lotniskowców typu Nimitz, przyjętym do służby 10 stycznia 2009 roku, przeszedł jak dotąd dwa remonty PIA (pierwszy półroczny w 2012 roku a kolejny trwający osiem miesięcy w 2016 roku). Niecały miesiąc temu stocznię NNSY opuścił bliźniaczy USS Harry S. Truman (CVN 75), którego PIA przedłużyło się do 12 miesięcy i 10 dni (https://zbiam.pl/lotniskowiec-atomowy-uss-harry-s-truman-ponownie-w-kampanii). Tym samym US Navy utrzymuje rzadko spotykany, wysoki stan ukompletowania swoich sił uderzeniowych. W kampanii znajduje się bowiem 10 z 11 posiadanych superlotniskowców. W stoczni Newport News (NNS) w Norfolk, na pracach związanych z wymianą prętów paliwowych i kompleksowym przeglądzie tzw. RCOH (Refueling and Complex Overhaul), od 7 maja 2021 roku przebywa obecnie jedynie John C. Stennis (CVN 74) tego samego typu (jego powrót do linii planowany jest na 2025 rok). Pozostałe okręty znajdują się albo w swoich MSD, na misjach lub w trakcie przygotowań do misji. Cztery grupy lotniskowcowe zorganizowane wokół lotniskowców: Dwight D. Eisenhower (CVN 69), Carl Vinson (CVN 70), Theodore Roosevelt (CVN 71) oraz najnowszego nabytku US Navy USS Gerald R. Ford (CVN 78) typu Gerald R. Ford realizują zadania w ramach przydzielonych kampanii. Kolejne trzy okręty tej klasy tj. Abraham Lincoln (CVN 72), George Washington (CVN 73) oraz USS Harry S. Truman (CVN 75)przechodzą certyfikację pokładów startowych oraz kwalifikację przydzielonego lotnictwa pokładowego. Z kolei dwa pozostałe lotniskowce tj. Nimitz (CVN 68) oraz Ronald Reagan (CVN 76), znajdują się w swoich miejscach stałej dyslokacji gdzie realizowany jest proces odtworzenia ich gotowości bojowej po zakończonych w ostatnich miesiącach kampaniach. Przy jednym z nabrzeży wspomnianej już stoczni NNS prowadzone są także prace wyposażeniowe na pokładzie lotniskowca John F. Kennedy (CVN 79) drugiego ogólnie, a zarazem pierwszego seryjnego okrętu typu Gerald R. Ford (https://zbiam.pl/nowe-okrety-blizej-us-navy-2).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu