18 grudnia dowództwo US Air Force poinformowało o cofnięciu zakazu wykorzystania wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego Boeing KC-46A Pegasus do lotów pasażerskich i cargo. Powyższa decyzja to wynik zmian, które wprowadził producent.
Powyższa decyzja oznacza koniec ograniczeń, które wprowadzono na początku września. Wówczas okazało się, że KC-46A Pegasus mają problemy z układem mocowania palet na pokładzie głównym – według przepisów FAA stanowią one bazę dla foteli pasażerskich bądź są podstawą do przewozu spaletyzowanych ładunków. W czasie lotów próbnych odnotowano samoczynne otwarcie blokad, co mogło grozić przesunięciem środka ciężkości i utratą samolotu. We wrześniu zdecydowano się o zdegradowaniu KC-46 tylko do lotów jako maszyna tankowania powietrznego. Do rozwiązania problemu wydelegowano zespół inżynieryjny Boeinga oraz specjalistów Departamentu Obrony.
W ciągu ostatnich tygodni zespół opracował nowy system mocowania palet, który po przeprowadzeniu serii lotów próbnych zaaprobowano do eksploatacji. Pierwszy KC-46A Pegasus wyposażony w powyższy zestaw, stacjonujący w bazie McConnell, został już wdrożony do szerszego spektrum misji – w ciągu kolejnych tygodni przebudowę przejdą już dostarczone płatowce, a także te znajdujące się na etapie prac montażowych.
Dotychczas Boeing dostarczył US Air Force 27 KC-46A Pegasus. Dodatkowo rozpoczął już proces budowy pierwszego egzemplarza przeznaczonego dla Sił Samoobrony Japonii, który będzie pierwszym KC-46A przeznaczonym na eksport. Obecnie producent wraz z administracją w Waszyngtonie prowadzi działania mające pozwolić na zdobycie kolejnych zleceń eksportowych – wśród nich, coraz głośniej, mowa o pilnym zakupie przynajmniej dwóch KC-46A przez Izrael.
(ŁP) | Foto: USAF |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu