31 maja pojawiła się informacja o wyborze przez Japońskie Morskie Siły Samoobrony (JMSS, Kaijō Jieitai) brytyjskich turbin gazowych do napędu, znajdującego się w fazie projektowania, nowego niszczyciela rakietowego wyposażonego w system dowodzenia walką Aegis określanego roboczo jako ASEV (Aegis system equipped vessel).
Wybór padł na, opracowany przez koncern Rolls-Royce, model MT30 o mocy od 36 do 40 MW. Na pokładzie ASEV zainstalowane będą dwie takie turbiny, współpracujące z dwoma silnikami elektrycznymi w hybrydowym układzie COGLAG. Umożliwi to uzyskanie znacznej dynamiki przy jednoczesnym zachowaniu umiarkowanych kosztów eksploatacji. Układ napędowy będzie ostatecznie integrowany, a także testowany, przez japoński koncern Kawasaki Heavy Industries (KHI), który odpowiedzialny jest także za opracowanie i wykonanie obudów turbin określanych jako CPEE (compact package engine enclosure).
Program budowy nowych japońskich niszczycieli zainicjowany został już w 2020 roku, kiedy to ostatecznie anulowano koncepcję rozmieszczenia brzegowych systemów obrony przeciwbalistycznej Aegis Ashore na terytorium Japonii. Ciekawostką może być fakt, że początkowo rozważano trzy rodzaje platform: okręt klasy niszczyciel, odpowiednio zmodyfikowaną jednostkę cywilną oraz specjalnie zaprojektowaną platformę. Ostatecznie dwa ostatnie pomysły odrzucono ze względu na ich wrażliwość na atak. W następnym etapie rozważano różne koncepcje kadłuba. Poza klasyczną konfiguracją jednokadłubową rozważano m.in. układ SWATH (small waterplane area twin hull). Warto w tym miejscu wspomnieć, że pierwsza upubliczniona koncepcja nowych okrętów zakładała budowę jednostek o wyporności standardowej 22 000 ton i wymiarach kadłuba 210x40 m!.
31 sierpnia 2022 roku Ministerstwo Obrony Japonii oficjalnie poinformowało o decyzji pozyskania dwóch nowych okrętów wyposażonych w system Aegis oraz zdolność do wykrywania, śledzenia i niszczenia obiektów balistycznych (BMD Defence). 19 grudnia ubiegłego roku Ministerstwo Obrony poinformowało o zabezpieczeniu kwoty 2,59 mld USD w budżecie na rok finansowy FY 2024, na budowę dwóch niszczycieli typu ASEV. Według ostatnich oficjalnych doniesień nowe okręty legitymować się będą zdecydowanie bardziej „rozsądną” wielkością tj. wypornością standardową 12 000 ton oraz wymiarami kadłuba 190x25 m. Dla porównania największymi obecnie eksploatowanymi okrętami KJ są dwa niszczyciele typu Maya o wyporności standardowej 8200 ton i wymiarach 169,9x22,2x6,4 m. Tym samym nowe japońskie okręty będą ok. 1,7 razy większe od amerykańskich okrętów tej samej klasy typu Arleigh Burke Flight III. Według aktualnych szacunków, jednostkowy koszt budowy okrętu tego typu ma zamknąć się w kwocie ok. 2,6 mld USD (dla porównania koszt pozyskania jednego niszczyciela typu Arleigh Burke Flight III to ok. 2 mld USD).
Prototypowa jednostka ASEV ma zostać wcielona do służby w 2027 roku, a kolejna rok później. Podstawowym wyposażeniem radiolokacyjnym będzie pracujący w paśmie E/F (2-4 GHz) trójwspółrzędny radar AN/SPY-7(V)1, którego możliwości, amerykański koncern Lockheed Martin zademonstrował 4 kwietnia bieżącego roku (https://zbiam.pl/testy-nowego-systemu-radiolokacyjnego-dla-japonskich-okretow). W trakcie prezentacji radar ten wykrył oraz śledził znajdujący się w przestrzeni kosmicznej obiekt, którym była najprawdopodobniej Sfera Testowa Lincolna LCS (Lincoln Calibration Sphere, na orbicie na różnych wysokościach, znajdują się dwa tego typu obiekty o średnicy 1,12 m, które wykorzystywane są do testowania i kalibracji systemów radiolokacyjnych). Innym ciekawym wyposażeniem elektronicznym, którego obecność została potwierdzona, jest zintegrowany maszt znany jako UNICORN (UNIted COmbined Radio aNtenna) NORA-50. Mieści on anteny m.in. od systemów łączności, transmisji danych oraz systemu TACAN (Tactical Air Navigation System).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu