14 października Inspektorat Uzbrojenia zakończył przyjmowanie ofert oraz deklaracji w dwóch przetargach. W przypadku odrzutowych samolotów dyspozycyjnych, nazywanych potocznie „małymi”, dostarczono dwie oferty – francuskiej firmy Dassault Aviation (Falcon 7X) oraz amerykańskiej Gulfstream Aerospace Corp. (Gulfstream G550). Obaj producenci zaoferowali konfigurację pozwalającą na przewóz szesnastu pasażerów oraz obsługę w postaci trzyosobowej załogi (dwóch pilotów oraz osoba personelu pokładowego).
Jak się okazało francuski oferent przedstawił ofertę o wartości 453,4 mln złotych netto i 240 miesięczną gwarancję na strukturę płatowca. Dostawa maszyn mogła zostać zrealizowana w okresie kwiecień-sierpień 2018 roku, co stanowiło przekroczenie planów Inspektoratu Uzbrojenia. Nie może więc dziwić fakt, że powyższa oferta została odrzucona przez zamawiającego. Jedyną, spełniającą wymagania Inspektoratu Uzbrojenia, ofertą została więc amerykańska. Jej koszt wynosi 440,5 mln złotych netto, a termin dostawy został określony na połowę sierpnia 2017 roku. Podpisanie kontraktu zaplanowane jest na najbliższe tygodnie. Głównym zadaniem G550 będzie przewóz niewielkich delegacji na obszarze kraju oraz Europy. Dodatkowo Inspektorat Uzbrojenia zakładał możliwość lotów międzykontynentalnych – przy ośmiu pasażerach zasięg miał pozwalać na przelot bez międzylądowania na trasie Warszawa – Nowy Jork. Według danych producenta, w powyższej konfiguracji i przy maksymalnym zapasie paliwa rządowy G550 startując z Warszawy będzie mógł dolecieć w dowolny punkt Afryki, Azji, Ameryki Północnej, północno-wschodnia część Ameryki Południowej oraz zachodnie wybrzeże Australii bez międzylądowania.
Gulfstream G550 jest eksploatowany w charakterze samolotu VIP w Azerbejdżanie, Kuwejcie, Maroku, Nigerii, Arabii Saudyjskiej, Szwecji, Tanzanii, Turcji, Ugandy oraz Stanów Zjednoczonych. Dodatkowo stanowi także bazę dla maszyn specjalnego przeznaczenia, jest bowiem nosicielem zestawu radiolokacyjnego IAI EL/W-2085 w roli samolotu wczesnego ostrzegania i dowodzenia jest eksploatowany w siłach zbrojnych Izraela, Singapuru oraz został zamówiony przez Włochy. Dwa egzemplarze zostaną przebudowane na maszyny zwiadu elektronicznego dla Australii. Poza tym G550 jest także oferowany US Air Force w programie budowy następców dla samolotów EC-130H Compass Call oraz E-8JSTARS.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu