3 sierpnia międzynarodowy koncern stoczniowy Fincantieri oraz włoski koncern C.A.B.I. Cattaneo, lider w dziedzinie pojazdów przeznaczonych m.in. dla operatorów sił specjalnych, podpisali list intencyjny MoU (Memorandum of Understanding) w kwestii współpracy.
Zwarte porozumienie dotyczy m.in. współpracy komercyjnej oraz przemysłowej w dziedzinie projektowania pojazdów podwodnych, a także ich integracji z większymi jednostkami (nosicielami). Oznacza to, że w przyszłości każdy kolejny okręt projektowany przez Fincantiri będzie mógł być już na etapie projektu dostosowany do współpracy z jednym konkretnym (lub wieloma) pojazdami podwodnymi typu SDV (Swimmer Delivery Vehicle). Stosowne dokumenty zostały podpisane przez prezesów obu zaangażowanych koncernów Pierroberto Folgiero (Fincantieri) oraz Alberto Villa (C.A.B.I.) w obecności dowódcy Sił Morskich Włoch (Marina Militare) admirała Enrico Credendino.
Drugi z wymienionych koncernów projektowaniem i budowaniem wyspecjalizowanych pojazdów podwodnych dla Sił Specjalnych różnych krajów zajmuje się już niemal 90 lat! Początki ich prac sięgają bowiem 1936 roku. Obecnie w portfolio tej firmy poza SDV znajdują się także suche doki do ich transportu instalowane na pokładach okrętów podwodnych DDS (Dry Deck Shelter) typu Deep Guardian, a także półsztywne łodzie pościgowe typu CABAT (zaprojektowane specjalnie z myślą wodowaniu z wykorzystaniem rufowej rampy fregat typu FREMM). Najnowszym, ujawnionym, pojazdem SDV produkcji C.A.B.I. jest Deep Shadow, zaprezentowany po raz pierwszy na międzynarodowym salonie Seafuture 2018. Przeznaczony jest on do skrytego transportu sześciu nurków-operatorów sił specjalnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu