22 sierpnia w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Warszawa Okęcie wylądował samolot transportowy Boeing 747-400F należący do linii lotniczej Korean Air Cargo. Jego ładunkiem była druga para FA-50GF Fighting Eagle zamówiona przez Polskę.
Podobnie jak w przypadku pierwszej pary, dostawa maszyn drogą lotniczą była zrealizowana z międzylądowaniem w Ameryce Północnej (Vancouver). Po wyładunku, w stanie rozmontowanym, zostaną przewiezione do 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, gdzie dojdzie do ich montażu (siłami personelu technicznego koncernu KAI, który utworzył tam bazę techniczną). Kolejnymi etapami będą obloty techniczne, a później odbiory i wpisanie do ewidencji wojskowych statków powietrznych.
Zgodnie z planami pierwszych dwanaście egzemplarzy, reprezentujących „tymczasowy” standard FA-50GF, ma zostać dostarczonych do końca bieżącego roku. Oznacza to, że najprawdopodobniej w Warszawie towarowe Boeingi 747F należące do koreańskiego przewoźnika będzie można zobaczyć jeszcze czterokrotnie.
W strukturach lotnictwa wojskowego FA-50GF Fighting Eagle mają wypełnić lukę po wycofanych i przekazanych Ukrainie samolotach myśliwskich MiG-29. W latach 2025-28 zaplanowano dostawę 36 kolejnych FA-50 już w docelowej konfiguracji Block 20, która otrzyma m.in. stacje radiolokacyjne RTX PhantomStrike, optoelektroniczne zasobniki obserwacyjno-celownicze Lockheed Martin Sniper. Dodatkowo maszyny mają zostać zintegrowane z uzbrojeniem powietrze-powietrze standardowym dla Sił Powietrznych (AIM-9X Sidewinder oraz AIM-120 AMRAAM). Docelowo także dwanaście FA-50GF (formalnie zamówionych przez Republikę Korei w konfiguracji TA-50) ma przejść proces modernizacji do standardu Block 20.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu