Podczas waszyngtońskiej wystawy AUSA Annual Meeting and Exhibition 2024, która odbyła się w dniach 14‒16 października, US Army poinformowały o postępach programu następcy bojowego wozu piechoty M2 Bradley i bojowego wozu rozpoznawczego M3 ‒ XM30 MICV.
Generał dywizji Glenn Dean, oficer wykonawczy US Army ds. systemów walki lądowej, potwierdził, że obydwa zespoły rywalizujące o zamówienie w programie XM30 MICV (Mechanized Infantry Combat Vehicle), kierowane przez American Rheinmetall Defese i General Dynamics Land Systems, zrealizowały z powodzeniem pierwsze, wstępne przeglądy projektów. Udało się to zrobić zgodnie z planem jeszcze w sierpniu, zaś obecnie trwa dopracowywanie projektów i modeli wirtualnych, które następnie zostaną poddane weryfikacji ze strony Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych Ameryki. Zakończenie prac jest przewidywane na pierwszy kwartał roku podatkowego 2025 (rok podatkowy w Stanach Zjednoczonych zaczyna się 1 października i kończy 30 września). W momencie zakończenia prac, jeżeli obydwa projekty pozytywnie przejdą weryfikację, zostaną udzielone zgody i budżet na budowę prototypów. Faza ta potrwa 18‒20 miesięcy, a po dostarczeniu wozów US Army rozpoczną ich testy weryfikacyjne. Wybór dostawcy następcy Bradleya przewidywany jest na rok podatkowy 2027, zaś pierwsze dostawy na rok podatkowy 2029. Szybka realizacja programu jest możliwa m.in. dzięki temu, że w trakcie realizacji kontraktów na dostawę projektów pojazdów i budowę prototypów (łączna wartość obydwu umów to ok. 1,6 mld USD) szeroko wykorzystano najnowsze zdobycze inżynierii wirtualnej. Korzystano m.in. z modeli cyfrowych, by weryfikować niektóre rozwiązania proponowane przez oferentów, choć nie zaniedbano również – podobno – budowy fizycznych makiet. Dzięki temu żołnierze będący konsultantami obydwu zespołów mogli ocenić m.in. ergonomię czy bezpieczeństwo pojazdów, przekazując projektantom informacje zwrotne zawierające uwagi odnośnie ewentualnych poprawek. Według gen. Deana, w jednym przypadku doszło do zmiany w strukturze pojazdu (oficer nie sprecyzował, o jaką zmianę, ani o który projekt chodzi).
Jak wspomniano, w postępowaniu biorą obecnie udział dwa zespoły. W skład pierwszego wchodzą: American Rheinmetall Defense (lider), Tehtron Systems, RTX, L3Harris Technologies, Allison Transmissions i Anduril Technologies. Drugi zespół składa się z: General Dynamics Land Systems (lider), GM Defense, Applied Intuition, AeroVironment i GD Mission Systems. Zgodnie z wymaganiami, obydwa zespoły mają dostarczyć bojowe wozy piechoty z napędem hybrydowym, uzbrojone w 50 mm armatę napędową XM913 umieszczoną w zdalnie sterowanej wieży (armata ma być sprzężona z 7,62 mm karabinem maszynowym). Uzbrojenie dodatkowe ma stanowić wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych (na początku będą to zapewne pociski rodziny TOW-2, z czasem ich następcy i, prawdopodobnie, także amunicja krążąca), a jego skuteczność ma być zwiększana dzięki zastosowaniu nowoczesnego systemu kierowania ogniem (m.in. z kamerami termowizyjnymi III generacji), wspieranego przez sztuczną inteligencję. Pojazdy mają dobrze chronić załogę i desant za pomocą nowoczesnego opancerzenia oraz systemów ochrony aktywnej. Całkowita szacowana wartość programu to, wg US Army, ok. 45 mld USD.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu