Porozumienie o współpracy w zakresie przeglądów technicznych F6 i napraw czołgów Leopard 2A4 i A5 znajdujących się w uzbrojeniu Sił Zbrojnych RP zawarły: Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. z Poznania i Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy S.A. W imieniu obu przedsiębiorstw podpisali je prezesi ich zarządów – Elżbieta Wawrzynkiewicz i Adam Janik. W ramach dokonanego pomiędzy nimi podziału zadań, w kompetencji Centrum Obsługi Czołgów Leopard 2 firmy z Poznania, pozostawać będzie kompleksowa obsługa w zakresie pełnego cyklu życia czołgów wersji A5 (kompleksowa weryfikacja techniczna, przegląd techniczny F6 podwozia, wieży, uzbrojenia, naprawa/remont i modernizacja czołgów wersji A5), a także szybkowymiennych zespołów napędowych (power-packów) wszystkich polskich wozów rodziny Leopard 2.
Ten kierunek rozwoju Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A. wiąże się z udziałem w pracach serwisowych przy czołgach Leopard 2A4, a więc planowych przeglądach technicznych podwozi na
poziomie F4 i wież na poziomie F6, poszerzonych o naprawę, wraz z przywróceniem ich do pełnej sprawności.
W 2011 r. niemiecka firma Rheinmetall Landsysteme GmbH wygrała przetarg na wykonanie przeglądów technicznych, na wspomnianym wyżej poziomie, 30 Leopardów 2A4. Zadanie zostało w przeważającym zakresie zrealizowane w oparciu o bazę techniczną 34. Brygady Kawalerii Pancernej z Żagania i przy wykorzystaniu wyposażenia, osprzętu i narzędzi będących na stanie jej służb technicznych.
Na mocy umowy z 16 lipca 2011 r. o współpracy w zakresie obsług i remontów polskich Leopardów 2, partnerem RLS w tym projekcie zostały WZM S.A. Wielu polskich inżynierów i techników zostało wówczas przeszkolonych w samodzielnym wykonywaniu wielu przewidzianych w metodyce
obsług czynności. Czołgi poddano pełnej diagnostyce i inspekcji technicznej, pozwalającej zweryfikować stan techniczny poszczególnych systemów, zespołów, urządzeń, układów i mechanizmów. Wynik inspekcji i diagnostyki warunkował zakres niezbędnych napraw, wymiany części, a także regulacji i nastaw. W czołgach wymieniano także: filtry, płyny eksploatacyjne, przewody hydrauliczne i część paliwowych, zbiorniki paliwa i inne elementy, których wymiana zapewnia odtworzenie sprawności czołgu do czasu przeprowadzenia obsługi kolejnego poziomu. Cały proces kończył się odbiorem technicznym, potwierdzającym odtworzenie sprawności technicznej.
Należy w tym miejscu podkreślić, że system eksploatacji czołgów Leopard 2 jest odmienny od powszechnie obowiązującego w przypadku większości eksploatowanych dotąd w Polsce wozów bojowych i przewiduje pięć poziomów przeglądów technicznych: F1 – po 3 miesiącach eksploatacji; F2 – po 6 miesiącach eksploatacji lub w przypadku podwozia wraz z zespołem napędowym, po zużyciu 5000 l paliwa; F3 – po 12 miesiącach eksploatacji lub w przypadku podwozia, po zużyciu
10 000 l paliwa; F4 – po 24 miesiącach eksploatacji lub w przypadku podwozia, po zużyciu 20 000 l paliwa; F6 – po 10 latach eksploatacji dla podwozia (F6p) i co 4 lata dla wieży i systemów uzbrojenia (F6u).
Już pierwszy etap udziału WZM S.A. w wykonywaniu obsług Leopardów 2A4 pozwolił na zdobycie zupełnie nowych kompetencji, które pozwalają nie tylko realizować prace obsługowo-remontowe na nowym typie sprzętu, ale także być wstępem do opanowania pełnych obsług czołgów rodziny Leopard 2 na wyższych poziomach, ich remontów, a także do udziału w ich modernizacji.
Na początku 2013 roku ogłoszony został przetarg na wykonanie obsług 81 Leopardów 2A4, tym razem tak w przypadku kadłuba, jak i wieży na poziomie F6, poszerzonych o naprawę. Jego zwycięzcą został RLS, który zawarł dwuletnią umowę na wykonanie prac. Podwykonawcą po raz kolejny zostały WZM S.A. Udział zakładów w tym przedsięwzięciu był znacząco większy niż w 2011 r., ponieważ prace tym razem zrealizowano w hali poznańskich zakładów. Dzięki reorganizacji procesu prowadzenia obsług udało się znacznie poprawić efektywność prac, szczególnie jeśli trzeba było wykonać niestandardowe czynności. A tych zawsze w takim przypadku jest niemało…
Przeprowadzenie poszerzonych obsług na poziomie F6 wymaga faktycznego demontażu czołgu na zasadnicze zespoły: zdjęcia wieży, wyjęcia power-packa, zdjęcia wszystkich pokryw umożliwiających dostęp do agregatów etc. Cykl prac w przypadku pojedynczego czołgu to około dwa miesiące, pod warunkiem oczywiście, że nie występują w jego przypadku żadne poważniejsze uszkodzenia, wymagające np. zamówienia niestandardowych dla tego poziomu obsługi części lub zespołów.
Ostatecznie w 2013 i 2014 roku prace zrealizowano przy 35 czołgach. Ich zakres okazał się znacząco większy od zakładanego. Nakład pracy określony
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wynosił ok. 33 000 h, z czego tylko część przypadająca na zakłady z Poznania to ponad 16 000 h!
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu