Okazją do prezentacji kierunków prac badawczo-rozwojowych firmy z Flensburga było, zorganizowane 22 września 2020 r. na terenie zakładów FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft mbH (dalej FFG), sympozjum „Aktualne wyzwania i perspektywy średniego przedsiębiorstwa obronnego jako motor utrzymania zdolności i innowacji technicznych”. Podczas sympozjum głównym punktem były prezentacje i wykłady przedstawicieli Komisji Obrony Bundestagu (jedna z dwóch izb niemieckiego parlamentu) i Bundeswehry (Siły Zbrojne Republiki Federalnej Niemiec). Znalazł się jednak na niej czas również na wystąpienia przedstawicieli niemieckiego przemysłu obronnego, którzy skupili się na roli średnich firm (FFH zatrudnia ponad 500 osób), które miałyby być ich zdaniem bardziej zainteresowane wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań, niż giganci o globalnym zasięgu. Omawiano również przyszłe wyzwania, z jakimi będzie się musiał zmierzyć niemiecki przemysł zbrojeniowy.
Dzięki temu, że sympozjum odbyło się w siedzibie FFG, firma miała okazję zaprezentować swoje portfolio produktów i usług, jakie może dostarczać siłom zbrojnym. Na wystawie sprzętu znalazło się miejsce przede wszystkim dla doskonale znanych wyrobów, reprezentowanych m.in. przez gąsienicowy transporter opancerzony PMMC G5 (Protected Mission Module Carrier, pol. transporter z opancerzonymi modułami misyjnymi; oznaczenie G5 nawiązuje do pakietów modernizacyjnych do M113 zamówionych przez Bundeswehrę, oznaczonych G2–G4), zamówiony w 2018 r. przez Norwegię. Pojazd został zaprojektowany na bazie doświadczeń zebranych podczas prac nad modernizacją gąsienicowych transporterów opancerzonych M113 i jest oferowany jako jego następca – nowoczesny, a zarazem prosty i efektywny kosztowo. Maksymalna masa bojowa pojazdu może sięgać 26,5 t (w tym ładowność 8,5 t), załoga liczy dwóch żołnierzy (plus maksymalnie 12 osób desantu), a poza transporterem piechoty jest oferowany w odmianach: opancerzonego ambulansu, wozu dowodzenia, pojazdu ewakuacyjnego, wozu wsparcia inżynieryjnego czy nośnika uzbrojenia. Moduły o objętości 14,5 m³ są wymienne, a sam proces ich wymiany trwa kilka godzin. Firma zaprezentowała również swoje kompetencje w sferze modernizacji i produkcji wozów zabezpieczenia technicznego. Segment ten reprezentowały: leciwy, lecz wciąż popularny WiSENT 1 i najnowszy moduł ARM (Armoured Recovery Module, pol. opancerzony moduł zabezpieczenia technicznego) do transportera Boxer. Ten pierwszy powstał w latach 2006–2007 jako modernizacja wzt Bergepanzer 2. Pakiet modernizacyjny, obejmujący m.in. wydłużenie kadłuba, wzrost masy bojowej do 54 t, wymianę głównych narzędzi roboczych czy dodanie systemu kamer (Combat Recovery System CRS®), umożliwia współdziałanie z czołgami o masie przekraczającej 60 t (WiSENT 1 był używany przez Wojska Lądowe Królestwa Danii w Afganistanie, gdzie wspierał Leopardy 2A5DK). Moduł ARM z kolei miał publiczną premierę we wrześniu ubiegłego roku na londyńskim salonie DSEI, co nie może dziwić, jako że został opracowany z myślą o Boxerach zakupionych przez British Army. Moduł waży 13 t, ma dwuosobową załogę (plus oczywiście kierowca pojazdu-nośnika) i może być uzbrojony w zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia. Głównym narzędziem roboczym jest obrotowy żuraw z ramieniem o długości 5,3 m, który może podnieść obiekt o masie do 20 t. Ponadto wyposażono go w wyciągarkę o sile uciągu do 200 kN i długości liny 60 m (wykonanej z kevlaru).
Oprócz produktów, podczas sympozjum zaprezentowano też kompetencje firmy FFG z zakresu remontów i modernizacji pojazdów bojowych. Segment ten reprezentował lekki wóz bojowy Wiesel poddawany remontowi i modyfikacji oraz bojowy wóz piechoty Marder, przechodzący serwis i remont silnika (więcej o ofercie i kompetencjach firmy FFG w WiT 4/2017). Prawdziwą gwiazdą wystawy był jednak Genesis.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu