24 września Siły Powietrzne Nowej Zelandii wycofały z eksploatacji pierwszy samolot patrolowy bazowania lądowego Lockheed Martin P-3K2 Orion. Maszyna była nieprzerwanie używana od 1966 roku, a w tym czasie wylatała ponad 27 000 godzin.
Samolot o rejestracji NZ4203 służył w 5. Eskadrze Royal New Zealand Air Force. W ciągu swojej służby, którą zapoczątkował w 1966 roku, był systematycznie modernizowany. Ogółem Nowa Zelandia zamówiła sześć Orionów, które pełniły zadania patrolowo-rozpoznawcze w morskiej strefie odpowiedzialności tego wyspiarskiego kraju. Obecnie lotnictwo oczekuje już na następców, w marcu 2019 roku doszło do podpisania międzyrządowej umowy LoA ze Stanami Zjednoczonymi w sprawie zamówienia czterech samolotów Boeing P-8A Poseidon. We wrześniu ubiegłego roku zakończono szkolenie pierwszego zespołu personelu nowozelandzkich sił zbrojnych, który szkolił się w Jacksonville na Florydzie. Zgodnie z harmonogramem, pierwszy P-8A Poseidon w barwach Sił Powietrznych Nowej Zelandii ma zostać dostarczony do kraju w 2022 roku.
Nowa Zelandia poszła śladem m.in. Australii, która także sukcesywnie kupowała kolejne samoloty P-8A Poseidon (ostatnie dwa zamówiono w grudniu 2020 roku) w celu zastąpienia własnych P-3 Orion - łącznie Royal Australian Air Force będzie eksploatować czternaście sztuk. Poza Australią i Nową Zelandią, na obszarze państw Azji dalekowschodniej oraz Oceanii, klientem na samoloty Boeing P-8A Poseidon jest Republika Korei, która zamówiła sześć sztuk.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu