17 sierpnia w pobliżu Kubinki w rejonie Moskwy doszło do katastrofy prototypu lekkiego samolotu transportowego Ił-112W. Cała załoga (trzy osoby) znajdująca się na pokładzie zginęła.
Do zdarzenia doszło w czasie wykonywania lotu treningowego. W czasie podejścia do lądowania doszło do wybuchu pożaru prawego silnika. Kilka chwil później maszyna spadła na ziemię. Samolot przebazowano w pobliże stolicy Rosji z Woroneża pięć dni temu - miał być jednym z atrakcji forum “Armia-2021”, które rozpoczyna się 22 sierpnia. Przyczyny katastrofy ma wyjaśnić komisja badania wypadków lotniczych.
Ił-112, który jest rozwijany przez Zjednoczoną Korporację Lotniczą, ma być następcą dla obecnie eksploatowanych w Rosji (a także na świecie) samolotów transportowych An-24 oraz An-26. Pierwszy prototyp został oblatany 30 marca 2019 roku – problemy, które wystąpiły spowodowały, że kolejny lot 30 marca 2021 roku. W ciągu ostatnich dwóch lat konstruktorzy i projektanci realizowali modyfikację samolotu. Objęły one m.in. redukcję masy, poprawę charakterystyk aerodynamicznych. Całość miała pozwolić na przekazanie egzemplarza Ministerstwu Obrony Federacji Rosyjskiej w celu rozpoczęcia prób państwowych. Obok pojedynczego prototypu latającego zbudowano dotychczas jeszcze nielotny egzemplarz przeznaczony do prób naziemnych, które są prowadzone w Centralnym Instytucie CAGI. W zakładach w Woroneżu prowadzone są obecnie prace przy drugim egzemplarzu prototypowym. Rosjanie zakładają, że możliwa będzie produkcja dwunastu seryjnych maszyn rocznie.
Program budowy lekkiego samolotu transportowego to wynik potrzeb rosyjskiego lotnictwa wojskowego, a także cywilnego. Dodatkowo Ił-112 ma stanowić odpowiedź na rosnącą liczbę sukcesów konstrukcji europejskich, które zaczynają dominować w powyższym segmencie rynku. Mowa tu o Airbus C295 (m.in. Sprzedane do Uzbekistanu, Kazachstanu czy Wietnamu) oraz Leonardo C-27J Spartan (zamówione m.in. przez Turkmenistan).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Katastrofa zawsze opóźnia projekt, samolotu którego historia ciągnie się od 1994.