8 marca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu wieloletniej umowy z Honeywell International Inc. w sprawie produkcji i dostaw silników rodziny T55 oraz systemów dodatkowych przeznaczonych do ciężkich śmigłowców transportowych Boeing CH-47 Chinook.
Marcowa umowa ma ogólną wartość 476 mln USD i może być zrealizowana do końca 2023 roku. W momencie podpisania nie uruchomiono finansowania - poszczególne jednostki napędowe, a także części dodatkowe (w tym elektroniczne układy sterowania FADEC) będą kupowane na podstawie indywidualnych zleceń. Tego typu zapis pozwala na przygotowanie fundamentów pod bliżej nieokreślone zamówienia - obecnie w Stanach Zjednoczonych Ameryki toczy się dyskusja nad zamówieniem nowej partii śmigłowców CH-47F Chinook Block II, a dodatkowo Boeing (poprzez federalną procedurę FMS) prowadzi działania marketingowe mające na celu zdobycie nowych kontraktów eksportowych. Wśród potencjalnych kierunków wymienia się: Wielką Brytanię, Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Republikę Federalną Niemiec. Z całą pewnością kluczowy jest właśnie rynek niemiecki, gdzie CH-47F Chinook rywalizuje z Lockheed Martin CH-53K King Stallion o zamówienie na 60-80 wiropłatów przeznaczonych dla sił zbrojnych tego kraju. Tak duży kontrakt umożliwiłby utrzymanie linii montażu ostatecznego w Filadelfii do czasu zakończenia debaty w Stanach Zjednoczonych.
Jednocześnie powyższa umowa może stanowić ważny krok w stronę modernizacji już posiadanych śmigłowców CH-47F/MH-47G Chinook w amerykańskich siłach zbrojnych. Od zeszłego roku prowadzone są prace nad możliwością wymiany jednostek napędowych w wiropłatach. W ramach analiz oraz doświadczeń rozważane są dwie opcje - wymianę silników T55 dotychczasowych odmian na General Electric T408 (o mocy 7500 KM każdy) bądź zakup nowej wersji T55-GA-715 (o mocy 6500 KM każdy).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu