Pierwotnie europejski debiut samolotu myśliwskiego F-35 miał odbyć się na pokazach lotniczych Royal International Air Tattoo 2014 oraz na salonie Farnborough 2014. Jednakże 23 czerwca 2014 r. zapalił się silnik w samolocie F-35A podczas startu z bazy Eglin na Florydzie. Zapadła wówczas decyzja o czasowym wstrzymaniu lotów na tym typie. Z tego też powodu planowany wówczas przelot F-35 do Wielkiej Brytanii został odwołany. Na europejski debiut F-35 trzeba było czekać jeszcze dwa lata.
23 maja bieżącego roku do bazy Leeuwarden w Holandii przyleciała lotem non-stop ze Stanów Zjednoczonych para holenderskich myśliwców F-35A. Samoloty o numerach AN-1 (F-001) oraz AN-2 (F-002) są pierwszymi egzemplarzami F-35A wyprodukowanymi dla Sił Powietrznych Holandii. Za ich sterami siedzieli holenderscy piloci: Col. Bert de Smit and Maj. Pascal Smaal. W Leeuwarden czekał na nich blisko dwutysięczny tłum, a pilotów osobiście powitała holenderska minister obrony Jeanine Hennis-Plasschaert. W ciągu kilku kolejnych tygodni F-35A wykonywały loty nad różnymi holenderskimi lotniskami oraz rejonami kraju w ramach testów głośności, jak również nad poligonem na Morzu Północnym. Holandia przygotowuje się do zakupu 37 myśliwców F-35A, które mają stacjonować w bazach: Leeuwarden (od 2019 r.) oraz Volkel (od 2021 r.).
10 czerwca oba holenderskie F-35A wzięły udział w airshow „Luchtmachtdgen 2016” w bazie Leeuwarden. Razem z F-16 z Sił Powietrznych Holandii oraz śmigłowcami AH-64 i CH-47 zaprezentowały symulację ataku na obiekty naziemne. Jeden z F-35A wziął też udział we wspólnym przelocie z formacją dziewięciu F-16, a następnie w formacji z pojedynczym F-16 i zabytkowym myśliwcem Spitfire.
Samoloty myśliwskie F-35 przyleciały w dwóch grupach. W pierwszej znalazły się dwa myśliwce F-35B należące do amerykańskiej piechoty morskiej oraz jeden brytyjski F-35B. W drugiej były trzy F-35A należące do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych.
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu