10 lipca australijski Departament Obrony opublikował zaproszenie do udziału w części informacyjnej programu LAND4503, czyli procedurze zakupu nowych śmigłowców bojowych. Wiropłaty mają pozwolić na zastąpienie floty 22 Airbus Tiger.
W ramach upublicznionej informacji, Canberra planuje zakupić 29 nowych śmigłowców bojowych, których dostawy mają pozwolić na osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej przez pierwszą eskadrę (12 wiropłatów) w latach 2025-26. Łącznie dostawy mają pozwolić na osiągnięcie pełnej gotowości do 2029 roku, 24 egzemplarze mają pełnić zadania operacyjne, a pozostałe służyć do szkolenia personelu.
W ramach wymagań, Australijczycy chcą zakupić dojrzałą konstrukcję zdolną do pełnienia zadań rozpoznawczych, uderzeniowych oraz wsparcia pola walki. Co ważne, jednym z głównych kryteriów jest kwestia możliwości działań z pokładów wielozadaniowych okrętów desantowych oraz zdolność do współpracy z bezzałogowymi systemami latającymi.
Wśród, potencjalnych, dostawców wymienia się trzech producentów – Bell (AH-1Z Viper), Airbus Helicopters (dalsze utrzymanie w linii śmigłowców Tiger). Dodatkowo trzecim może być Boeing (AH-64E Guardian).
W 2001 roku Australia podpisała kontrakt na zakup 22 śmigłowców Airbus Tiger. Ich dostawy zrealizowano do końca 2011 roku, jednak cały czas docierają informacje o problemach technicznych trapiących flotę. Pełna gotowość operacyjna została osiągnięta w kwietniu 2016 roku. Co ważne, jest to jedyny użytkownik śmigłowców tego typu, który nie wykorzystał ich (dotychczas) w działaniach operacyjnych na polu walki.
(ŁP) | Foto: Ministerstwo Obrony Australii |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu