27 września Departament Obrony Stanów Zjednoczonych rozstrzygnął kolejny program modernizacji lotnictwa wojskowego tego kraju, czyli projekt T-X zakładający zakup nowych samolotów szkolenia zaawansowanego, które zastąpią T-38 Talon. Zwycięstwo przyznano koncernowi Boeing, dla którego to trzeci (w krótkim czasie) sukces w kraju.
Wraz z wyborem dostawcy T-X podpisano wstępny kontrakt uruchamiający prace konstrukcyjne oraz projektowo-badawcze. Mają one wartość 33,6 mln dolarów. Globalnie US Air Force chce zakupić 351 samolotów oraz 46 naziemnych urządzeń szkolno-treningowych oraz pakiety części zamiennych, wyposażenia naziemnego oraz szkolenia personelu. Dodatkowo umowa ma zawierać opcję rozszerzającą zamówienie do 475 maszyn oraz 120 naziemnych urządzeń szkolno-treningowych – całość dostaw miałaby zostać zrealizowana do 2034 roku i kosztować do 9,2 mld dolarów.
Oferta koncernu Boeing, z którym współpracuje szwedzki Saab, pokonała w rywalizacji przetargowej dwóch innych oferentów – konsorcjum Lockheed Martin i KAI (T-50 Golden Eagle) oraz Leonardo (T-100, czyli zamerykanizowaną wersję M346 Master). Amerykańsko-szwedzki zespół, jako jedyny, zdecydował się na zaprojektowanie nowego typu samolotu, dotychczas Boeing zbudował dwa egzemplarze demonstracyjne.
Powyższy sukces to swoisty hat-trick Boeinga na amerykańskim rynku zamówień wojskowych. W ciągu niemal 4 tygodni zdobył także dwa inne kontrakty – na dostawę bezzałogowych pokładowych aparatów latających MQ-25A Stingray oraz wielozadaniowych śmigłowców przeznaczonych do ochrony baz z pociskami międzykontynentalnymi i transportu VIP.
(ŁP) | Foto: Boeing |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu