30 marca Departament Obrony Stanów Zjednoczonych oraz stocznia Swiftships LLC z Morgan City podpisali kontrakt w sprawie zaprojektowania i budowy prototypowej barki desantowej LCU 1700, której użytkownikiem będzie US Navy.
Tym samym Departament Obrony rozstrzygnął postępowanie przetargowe dotyczące zakupu nowych jednostek tej klasy – poza zwycięzcą uczestniczyły pięć innych stoczni amerykańskich. Marcowa umowa ma wartość 18 mln dolarów, jednak w momencie uruchomienia budowy wielkoseryjnej, Swiftships dostarczy 31 kolejnych barek, co podniesie wartość programu do 429,5 mln dolarów. Prototyp ma zostać dostarczony do lipca 2020 roku, natomiast (według planów) ostatnia w 2027 roku.
Nowe LCU 1700 zastąpią w linii obecnie eksploatowane barki typu LCU 1610, które mogą zabrać 140 ton ładunków – są to przede wszystkim pojazdy (dwa czołgi podstawowe M1A1 Abrams lub sześć kołowych transporterów LAV), bądź ładunki lub do 400 żołnierzy. Ich średnia wieku wynosi 43 lata. Nowe barki mają posiadać identyczne możliwości transportowe co poprzednicy, przy zwiększonej prędkości.
Pomimo wykorzystania poduszkowców desantowych, US Navy nadal wykorzystuje także „klasyczne” barki desantowe to wsparcia do przewozu sprzętu i personelu pomiędzy okrętami i rejonami desantów. Ich głównym atutem są większe możliwości transportowe – standardowo LCAC mogą zabrać do 60 ton, a ich następcy (SSC) będą w stanie zabrać 73 tony.
(ŁP) | Foto: US Navy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu