22 marca niemiecki urząd zamówień wojskowych poinformował, że realizuje analizę rynku w sprawie poszukiwań następcy dla floty 22 wielozadaniowych śmigłowców pokładowych Westland Sea Lynx eksploatowanych na pokładach okrętów eskortowych Deutsche Marine.
Według planów maszyny mają zostać wycofane z eksploatacji do 2025 roku, jednak już obecnie ich gotowość operacyjna oscyluje w granicach 30%. Pomimo tego brak obecnie decyzji o uruchomieniu postępowania przetargowego w bieżącym roku – najprawdopodobniej procedura zostanie przeprowadzona po zakupie następców dla CH-53G Stallion.
Obecnie można wskazać, że zainteresowanie postępowaniem mogą wyrażać czołowi producenci pokładowych śmigłowców wielozadaniowych w świecie zachodnim – konsorcjum NHIndustries (NH90NFH), które już posiada umowę na dostawę partii śmigłowców, które zastąpią w niemieckim lotnictwie morskim Westland Sea King, a także koncern Leonardo (AW159 Wildcat) czy Lockheed Martin (S-70B/MH-60R Seahawk). Teoretycznie kolejnym chętnym może być Airbus Helicopters z H160M, jednak w tym przypadku może zabraknąć czasu na zakończenie fazy badawczo-rozwojowej.
Głównym zadaniem śmigłowców pokładowych Deutsche Marine było poszukiwanie i zwalczanie okrętów podwodnych. Obecnie są to już zadania o szerszym spektrum – dozór obszarów morskich, wsparcie służb porządku publicznego, wskazywanie celów dla pocisków przeciwokrętowych oraz zwalczanie celów podwodnych.
(ŁP) | Foto: US Navy |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu