Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych (USAF) zmieniły oznaczenie samolotów walki elektronicznej EC-37B Compass Call na EA-37B.
Litery „EC” znamionują samolot transportowy (C) zmodyfikowany do pełnienia roli platformy walki elektronicznej (E). W ten sposób oznaczono samoloty transportowe typu C-130 Hercules, zmodyfikowane do prowadzenia walki elektronicznej oraz psychologicznej – EC-130H Compass Call oraz EC-130J Commando Solo III i EC-130J Super J. Tymczasem oznaczenie „EA” odnosi się do samolotu walki elektronicznej (E) zdolnego do atakowania (A) celów naziemnych, takich jak stacje radiolokacyjne oraz systemy przeciwlotnicze przeciwnika. Oznaczenie takie nosiły wycofane przez USAF odrzutowe samoloty walki elektronicznej EF-111A Raven, jak również wycofane przez marynarkę wojenną (US Navy) samoloty bazowania pokładowego EA-6B Prowler. Obecnie US Navy użytkuje samoloty walki elektronicznej typu EA-18G Growler.
EA-37B to zmodyfikowany samolot dyspozycyjny typu Gulfstream G550. Wyposażony jest m.in. w kadłubowe zasobniki konforemne typu CAEW (Conformal Airborne Early Warning), które mieszczą systemy walki elektronicznej. Co ciekawe, USAF posiadają na wyposażeniu samoloty C-37A i C-37B, czyli Gulfstreamy G550 w wersji pasażerskiej. Teoretycznie więc, pierwotne oznaczenie EC-37B było zgodne z nomenklaturą. Jednakże według USAF oznaczenie „EA” ma lepiej odzwierciedlać możliwości ofensywne nowej platformy.
Podstawowym zadaniem samolotów EA-37B ma być stawianie zakłóceń w spektrum elektromagnetycznym (EMS). Mają się one wpisywać w działania neutralizacji systemów obrony przeciwlotniczej przeciwnika (SEAD) oraz systemów dowodzenia i kontroli (C2). Nie wiadomo jednakże, czy wraz z nowym oznaczeniem, samoloty otrzymają możliwość przenoszenia uzbrojenia w postaci pocisków przeciwradiolokacyjnych takich jak HARM, AARGM czy AARGM-ER.
Program zakupu dziesięciu nowych samolotów walki elektronicznej, które miałyby zastąpić 14 wysłużonych EC-130H ruszył pod koniec 2015 r. Na początku 2017 r. USAF wybrały jako platformę bazową dyspozycyjny samolot Gulfstream G550. Głównym wykonawcą w programie, odpowiedzialnym za modyfikację maszyn do wersji Compass Call jest firma L3Harris, a podwykonawcą – BAE Systems. Oblot prototypu EC-37B miał miejsce 6 października 2021 r. Pierwszy gotowy egzemplarz EC-37B (EA-37B) został przekazany USAF 12 września 2023 r. Jest on obecnie testowany w bazie Edwards AFB w Kalifornii.
Siły powietrzne Stanów Zjednoczonych wycofały już 9 z 14 samolotów EC-130H, które znajdują się na wyposażeniu, stacjonującej w Davis-Monthan AFB w Arizonie, grupy walki elektronicznej 55th ECG. Grupie podlegają dwa dywizjony bojowe (41nd ECS i 43rd ECS) oraz jeden szkolny (42nd ECS). EC-130H mają pozostać na wyposażeniu grupy 55th ECG do 2026 r., gdy zostaną zastąpione przez EA-37B.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu