Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

ADEX 2023 ‒ Premiera kołowego transportera opancerzonego N-WAV

Podczas wystawy ADEX 2023 Hyundai zaprezentował demonstrator nowego kołowego transportera opancerzonego N-WAV. Fot. archiwum autora

Podczas seulskiej wystawy International Aerospace & Defense Exhibition (ADEX 2023, 17‒22 października) koncern Hyundai Rotem Company zaprezentował demonstrator technologii nowego kołowego transportera opancerzonego.

Pojazd nazwano N-WAV (nowy kołowy pojazd opancerzony) i jest to wóz w układzie 8×8, o masie ok. 30 ton (dopuszczalna masa całkowita to 35 ton). N-WAV ma 9,3 m długości, 3,1 m szerokości i 2,8 m wysokości (3,5 m wraz z uzbrojeniem). Podwozie zaprojektowano w układzie klasycznym dla tej klasy pojazdów, z układem napędowym w przedniej części wozu, przedziałem kierowania i bojowym za nim (przy czym stanowisko kierowcy przesunięto na lewą stronę, zapewne obok silnika) oraz z przedziałem transportowym w tylnej części kadłuba. Pancerz zapewnia dookólną odporność na poziomie 4 wg STANAG 4569A, zaś wzmocnione dno zapewnia odporność także na poziomie 4 wg STANAG 4569B (nie wiadomo jednak, czy jest to poziom 4a, czy też 4b). Bezpieczeństwo pojazdu i załogi może być zwiększone poprzez zastosowanie aktywnego systemu ochrony. Wóz może być uzbrojony w wieżę typu czołgowego ze 105 mm armatą, zaś podczas wystawy ADEX 2023 zaprezentowano N-WAV z makietą wieży bezzałogowej. Prezentowała ona koncepcję wieży uzbrojonej w 30 mm armatę szybkostrzelną, sprzężoną z 7,62 mm karabinem maszynowym. Dodatkowe uzbrojenie stanowi podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych umieszczona na prawej burcie wieży i zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenie z 12,7 mm wkm. Na wieży umieszczono również elementy aktywnego systemu ochrony pojazdu Elbit Iron Fist. Napęd zapewnia silnik wysokoprężny o mocy 515 kW/700 KM, przekazujący moment obrotowy przez automatyczną skrzynię przekładniową. Układ napędowy pochodzi z importu ‒ silnik to prawdopodobnie Iveco Cursor. Zapewnia on N-WAV prędkość do 100 km/h na utwardzonej drodze. Pojazd może pokonywać przeszkody wodne płynąc, napęd w wodzie zapewniają dwa otunelowane pędniki umieszczone z tyłu. Pojazd służy do testów i ma stanowić punkt wyjścia do opracowania docelowego wozu, być może we współpracy z partnerem zagranicznym. W tym kontekście wspomnieć należy o ofercie Hyundai Rotem Company dotyczącej wspólnego opracowania polsko-południowokoreańskiego kołowego transportera opancerzonego w ramach programu Serwal.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc