Austal USA zbuduje dodatkowy okręt holowniczo-ratowniczy typu Navajo dla US Navy. Podstawą było uruchomienie opcji kontraktowej do umowy zasadniczej z października 2021 roku.
Wraz z zatwierdzeniem aneksu, Austal USA realizuje zamówienie na pięć jednostek klasy T-ATS typu Navajo. Okręty te są budowane również przez stocznię Bollinger Shipyards, która niedawno zwodowała prototypowego Navajo (T-ATS 6). Kontrakt dla Austal USA jest wynikiem opóźnień w programie realizowanym przez Bollinger.
Obecnie Austal USA jest zaangażowany w kilka programów budów okrętów dla US Navy. Są to: okręty do działań przybrzeżnych LCS (typ Independence), szybkich transportowców EPF (typ Spearhead) i właśnie T-ATS. Ponadto rozpoczęła budowę 211-metrowego pomocniczego doku pływającego Auxiliary Floating Dock Medium (AFDM). Orpócz tego firma w maju tego roku otrzymała kontrakt na szczegółowe zaprojektowanie i budowę do siedmiu okrętów do obserwacji oceanów T-AGOS o wartości do 3,2 mld USD.
Nowe okręty ratownicze, klasyfikowane jako T-ATS (Towing, Salvage and Rescue Ships), bazują na cywilnym projekcie jednostki offshore Wärtsilä VS4612. Mają 80 metrów długości, a parametry techniczne pozwolą na holowanie awaryjne dowolnego okrętu US Navy.
T-ATS to oceaniczny holownik i okręt ratowniczy zaprojektowany w celu wspierania operacji floty Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, zdolny do holowania największych jej okrętów. Jednostki te mogą wspierać też różnorodne misje, w tym reagowanie na wycieki ropy, pomoc humanitarną, poszukiwania i ratownictwo (SAR) oraz nadzór.
Budowa T-ATS 13 i 14 ma się rozpocząć w drugiej połowie bieżącego roku, a T-ATS 15 w pierwszej połowie 2024, zaś dostawa planowana jest na koniec 2027 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu