14 października Stocznię Bałtycką w Sankt Petersburgu po raz pierwszy opuścił lodołamacz o napędzie jądrowym Urał projektu 22220.
Przez trzy najbliższe tygodnie będzie on realizował pierwszy etap stoczniowych prób morskich. W ich trakcie zaplanowano przede wszystkim sprawdzenie funkcjonowania w warunkach morskich układu napędowego lodołamacza, w tym reaktorów jądrowych i turbin parowych oraz systemów ich sterowania. Testowane będzie prawidłowe działanie wałów napędowych, śrub, urządzeń sterowych i kotwicznych, a także innych systemów ogólnookrętowych. Sprawdzane będą osiągi lodołamacza, jego właściwości manewrowe, a także działanie systemów komunikacji i nawigacji. Przewidziano również próby wykorzystania pokładowego śmigłowca.
Urał jest trzecim lodołamaczem atomowym projektu 22220 Arktika, zbudowanym przez Stocznię Bałtycką, wchodzącą w skład koncernu stoczniowego OSK (Objedinionnaja Sudostroitielnaja Korporacyja). Budowę tej jednostki rozpoczęto 25 lipca 2016 r., zaś zwodowano 25 maja 2019 r. Według deklaracji stoczni ma zostać ona przekazana odbiorcy do końca bieżącego roku, co wydaje się jednak mało prawdopodobne.
Aktualnie w Sankt Petersburgu trwa budowa dwóch kolejnych lodołamaczy typu Arktika (ŁK-60Ja). Rozpoczęcie budowy tych lodołamaczy było możliwe dzięki podpisaniu 23 sierpnia 2019 r. przez AO „Bałtijskij Zawod” i przedsiębiorstwo FGUP „Atomfłot”, odpowiedzialne za eksploatację cywilnych jednostek z napędem jądrowym, kontraktu o wartości 100 mld RUB na budowę czwartej i piątej jednostki serii. Stępkę pierwszego z nich - Jakutiji - położono 26 maja 2020 r. Ma on zostać zwodowany w listopadzie br. i rozpocząć eksploatację w 2025 r. Natomiast Czukotka, której stępkę położono 16 grudnia 2020 r., ma zostać zwodowana w połowie 2024 r. i wejść do służby w 2026 r. Z informacji medialnych wynika, że w najbliższym czasie można się spodziewać rozpoczęcia budowy dwóch kolejnych jednostek tego typu.
Lodołamacze proj. 22220 największymi obecnie jednostkami tej klasy na świecie, ich głównym zadaniem jest zapewnienie całorocznej żeglugi w zachodnim rejonie Arktyki. Mają one 33 540 t wyporności i wymiary 173,3×33×10,5 m. Dwa reaktory jądrowe typu RITM 200 o mocy 81 000 KM pozwalają na rozwijanie prędkości maksymalnej wynoszącej 22 w. Zapas paliwa jądrowego pozwala na eksploatację przez 7 lat, zaś załoga liczy 74 ludzi. Na jednostkach tego typu zastosowano nowe rozwiązania, mające usprawnić pływanie na akwenach zalodzonych, a także żeglugę w górę syberyjskich rzek.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu