1 sierpnia Siły Powietrzne Hiszpanii poinformowały, że 29 lipca zakończono eksploatację odrzutowych samolotów szkolno-treningowych CASA C-101 w ich podstawowej roli – maszyn szkolenia pilotów. Wydarzenie było połączone z zakończeniem szkolenia przez kolejną (ostatnią) grupę uczących się pilotów.
Jak wskazują Hiszpanie, pierwsze C-101 trafiły do eksploatacji w styczniu 1980 roku. Łącznie producent dostarczył 88 egzemplarzy, które nosiły wojskowe oznaczenie E.25. Ogólny nalot wyniósł ponad 285000 godzin, a poza zadaniami szkolno-treningowymi C-101 stanowią wyposażenie zespołu akrobacyjnego Sił Powietrznych Patrulla Águila (eksploatacja jest przewidziana do 2027 roku). W procesie szkolenia hiszpańskich pilotów C-101 zostały zastąpione przez turbośmigłowe Pilatus PC-21 (24 egzemplarze), które zamówiono w listopadzie 2019 roku, a dostawy rozpoczęły się we wrześniu ubiegłego roku. W bieżącym roku stanowią już podstawowy typ statku powietrznego dla szkolących się pilotów.
Ogółem firma CASA wyprodukowała 166 seryjnych C-101, które poza Ejército del Aire y del Espacio wyeksportowano do Jordanii (wycofane z eksploatacji w 2018 roku), Hondurasu oraz Chile.
W najbliższej przyszłości Hiszpania będzie zainteresowana zamówieniem partii odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego. Z tego powodu koncern Airbus rozpoczął prace studialne nad projektem AFJT (Airbus Future Jet Trainer), który może umożliwić powstanie nowej konstrukcji tej klasy na rynku. Oczywiście w przypadku ogłoszenia otwartego postępowania przetargowego należy liczyć się z konkurencją ze strony producentów amerykańskich, europejskich oraz azjatyckich.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu