19 kwietnia francuski koncern Dassault poinformował, że władze Zjednoczonych Emiratów Arabskich przelały zaliczkę na poczet realizacji kontraktu dotyczącego dostawy 80 wielozadaniowych samolotów bojowych Rafale. Tym samym umowa, zawarta 3 grudnia 2021 roku, wchodzi w życie.
Zawarcie kontraktu było wielkim sukcesem francuskiej dyplomacji, tym bardziej, że szczegóły były zachowane w tajemnicy aż do momentu podpisania. Zjednoczone Emiraty Arabskie będą pierwszym eksportowym użytkownikiem wersji F4 – kontrakt ma wartość około 16 mld EUR, a poza samymi samolotami pakiet obejmuje także dwanaście wielozadaniowych śmigłowców transportowych Airbus H225M Caracal oraz uzbrojenie i wyposażenie dodatkowe. Dostawy samolotów mają rozpocząć się w 2027 roku i potrwać do 2031 – Rafale mają zastąpić obecnie eksploatowane Dassault Mirage 2000-9. Ich zakup pozwoli na utrzymanie polityki dywersyfikacji dostawców, obok Francji drugim kluczowym partnerem w segmencie wielozadaniowych samolotów bojowych są Stany Zjednoczone.
Dla programu Rafale, ostatnie miesiące to pasmo licznych sukcesów marketingowych na świecie. Poza Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi producent podpisał umowy z Indonezją (42 egzemplarze w wersji F4), Chorwacją (12 używanych F3-R), Grecją (6 dodatkowych, które uzupełnią potencjał 18 zakontraktowanych wcześniej). Dodatkowo negocjacje w sprawie sprzedaży około dwunastu sztuk prowadzone są z Serbią. Poza tym zakup około czternastu rozważa także Irak.
Obecnie Rafale to jeden z dwóch najlepiej sprzedających się samolotów bojowych produkcji zachodniej. Podobną dobrą passę ma tylko Lockheed Martin F-35 Lightning II, który tylko w bieżącym roku zdobył kontrakt na dostawy do Finlandii, a dodatkowo rządy Kanady oraz Republiki Federalnej Niemiec oficjalnie wskazały tą konstrukcję do zakupu.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu